Publicerad: 2009-05-04

Skellefteågymnasist på sjätte plats i nationell fysiktävling

NYHET John Svensson från Balderskolan i Skellefteå placerade sig på en sjätte plats i den nationella finalen tävlingen Wallenbergs fysikpris. Totalt deltog fjorton finalister.

Tävlingen arrangerades på Umeå universitet den 24-25 april. Fredagen ägnades åt fem experimentella uppgifter och på lördag förmiddag skrev de ett teoretiskt prov. Experimentella insatser och det teoretiska provet hade lika vikt vid den slutliga bedömningen. De sex första placerades medan övriga finalister traditionsenligt delar på sjunde platsen. John Svensson var snubblande nära att ta sig vidare till den internationella fysikolympiaden i Mexico. De fem första kommer nämligen att utgöra Sveriges lag den 11-19 juli.

Resultat från tävlingen: 1. Rikard Lundmark, Gislaved 2. Emil Molander, Uddevalla 3. Jonas Landberg, Uddevalla 4. Yun-Hwan Sul, Göteborg 5. Carl Toft, Borås 6. John Svensson, Skellefteå 7. Patrik Berggren, Tumba; Viktor Bergman, Linköping; Jakob Billemar, Vadstena; Alfred Dahlin, Täby; Eric Larsson, Danderyd;
Rickard Norlander, Bromma; Oscar Olsson, Lund och Fritiof Persson, Malmö.

För mer information, kontakta gärna: Sune Pettersson Telefon: 090-786 63 40
E-post: sune.pettersson@tp.umu.se