Publicerad: 2010-05-31

Skytteanskt pris till Petter Holme

NYHET Kungl. Skytteanska samfundet har utsett mottagare av samfundets priser till yngre, välförtjänta forskare vid Umeå universitet år 2010. Petter Holme, institutionen för fysik, får priset vid den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Prissumman är 30 000 kronor.

Petter Holme disputerade 2004 som den förste svenske fysikern inom området komplexa nätverk. Sedan dess har han haft en framgångsrik post doc period vid University of Michigan och University of New Mexico. Under denna tid publicerade han flera uppmärksammade arbeten. År 2007 återvände han till Sverige och Umeå, där han redan har etablerat sig som forskningsledare och driver ett brett tvärvetenskapligt projekt med tillämpningar inom elektroteknik, epidemiologi och sociologi. Hans internationella kontaktnät, vetenskapliga bredd och spjutspetskompetens gör honom till en av Umeå universitets mest framstående yngre forskare.

Priserna kommer att delas ut vid universitetets årshögtid.Läs mer om övriga pristagare på:

Redaktör: Karin Wikman