Publicerad: 2011-11-01

Släpper loss unga smarta idéer

NYHET Lust, kreativitet och nyskapande idéer står i centrum när projektet Ung och Smart vid Umeå universitet låter unga studenter få utveckla nya innovativa tjänster, exempelvis för moderna smarta telefoner. Målet är att 100 studenter ska bidra med fräscha idéer.

– Jag vill vara med och driva på förändringar och jobba lite utanför boxen med kreativa lösningar. Det får jag göra här, säger Jens Nilsson, som pluggar industriell ekonomi och är en av studenterna som nappat på tanken bakom projektet Ung och Smart.

Fånga upp studenternas idéer

Projektet har fått bidrag på 850 000 kronor från Vinnova och syftar till att fånga upp studenternas egna idéer till kultur- och samhällsutveckling, appar och digitala tjänster. Genom projektet ska studenterna få möjlighet att utveckla sina idéer till färdiga produkter eller tjänster, hela tiden med grundtemat att ha roligt, jobba i grupp, stimulera kreativitet, lust att uppfinna och skapa lösningar för olika behov och problem.

Till färdig produkt

Universitetet är en perfekt plats för att driva ett projekt som detta, menar de ansvariga. Många av studenterna bär med sig smarta telefoner och pekplattor och förhoppningen är att de i nya miljöer nu ska kunna få en chans att utveckla och genomföra sina idéer förhoppningsvis ända fram till en färdig produkt eller tjänst.

Två av studenterna, Jens Nilsson och Joakim Mickelsson, har redan på gång en universitetsapp som ska innehålla information om allt vad studenten vill veta som scheman, lokaler, lärare, dagens lunch, närmaste mikrovåg, digitala kartor med inomhusnavigering och mycket mer.

För att klara av det ofta svåra steget från idé fram till färdiga produkt har man också ett samarbete med Umeå kommun samt it-företagen Dohi Sweden och Sogeti, som bidrar med sina erfarenheter av att lyfta fram idéer som kan utvecklas till kommersiellt gångbara tjänster.

Måste få utmanas

– Det får gärna vara lite anarki, myndigheter och företag måste få utmanas, menar Torbjörn Johansson, projektledare vid Umeå universitet och Innovation Impact, som redan kunnat märka att många av studenterna bär på intressanta utvecklingsbara idéer.

– Vi vill bygga en ny typ av flexibel och dynamisk innovationsmiljö i en demilitariserad zon med en fot på universitet och en i näringslivet, förklarar Torbjörn Johansson.

Projektet Ung och Smart startar 1 november och kommer att pågå under ett år till hösten 2012. Men redan under detta år har en pilotgrupp med ett tiotal studenter prövat arbetsmodellen och några av dem har börjat skissa på webbsida och marknadsföring av hela projektet.

Studenterna har redan gjort sig hemmastadda i projektrummet som är strategiskt placerat vid Universitetsbiblioteket. På bilden prövar Joakim Mickelsson, Marcus Nilsson och Jens Nilsson möjligheterna med Ipads.

Centrala lokaler

En bra start har studenterna också fått genom det mycket centrala rum som de får husera i vid universitetsbiblioteket. Rummet har glasväggar och ger den som går förbi en direkt insyn i vad som pågår där inne. Eftersom rummet ligger i nära anslutning till nyinvigda lokalen Learning Spaces dit många studenter går för att plugga så hoppas man kunna locka fler att vara med. Innan projektåret är till ända räknar man med att omkring 100 studenter på olika sätt ska ha bidragit med idéer till kultur- och samhällsutveckling, appar och digitala tjänster.

– Det här projektet hjälper oss komma fram med produkter som vi saknar och vill ha. Här får vi tillsammans med andra inspiration att utveckla produkter och tjänster som studenter och andra har behov av, säger Joakim Mickelsson, en av studenterna som numera gärna håller till i det gemensamma projektrummet tillsammans med de andra.

För ytterligare information: Kontakta gärna projektet via mail.

Redaktör: Mikael Hansson