Publicerad: 2009-05-11

SM-guld till Handelshögskolan

NYHET I helgen avgjordes svenska mästerskapen i ekonomi, och segrare blev ett lag från Umeå universitet.

– Det känns otroligt bra! För oss är det ett kvitto på att vi har tagit tillvara på vår utbildning, och kan konkurrera med Sveriges toppstudenter, säger det vinnande laget i ett gemensamt uttalande.

Laget består av Mauritz Börjeson, Anna Andersdotter och Andreas Pettersson, och alla tre läser civilekonomprogrammet med internationell inriktning vid Handelshögskolan i Umeå. De stolta mästarna kunde på söndagskvällen ta emot en prischeck på 30 000 kronor och en stor segerbuckla av tävlingens huvudsponsorer Grant Thornton, SEB och Civilekonomerna.

– För en del av prissumman kommer vi göra något roligt tillsammans, men pengarna kommer också att användas i personliga projekt. Vandringspokalen får stå här i Umeå under ett år, och förhoppningsvis kan nya talanger försvara segern vid nästa mästerskap!

Årets mästerskapstitel var mycket efterlängtad – bara en gång tidigare, år 1988, har ett lag från Umeå tagit hem SM-segern. Spänningen höll i sig hela finalen, och först vid den sista av tjugo finalfrågor kunde vinsten säkras då Umeå-laget slog ut Handelshögskolan i Stockholm och Handelshögskolan i Göteborg.

SM i ekonomi arrangeras varje år, och riktar sig till de bästa ekonomstudenterna. Varje högskola eller universitet med en ekonomutbildning får delta med ett lag för att göra upp om titeln. Tävlingsfrågorna ska mäta kunskapsnivån inom alla delar av ekonomiämnet, som t ex företagsekonomi, nationalekonomi, statistik, handelsjuridik, börskunskap, ekonomisk historia och ekonomisk geografi.
www.smiekonomi.com

På bilden syns från vänster: Mauritz Börjeson, Anna Andersdotter och Andreas Pettersson.

Kontaktpersoner:

Mauritz Börjeson,