Publicerad: 2017-02-28

Smarta glasögon hjälper tandläkare i framtiden

NYHET Med smarta glasögon på huvudet kan tandläkaren till exempel titta på röntgenbilder och tala in uppgifter i journalen – utan att lämna patienten. Fem studenter vid civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet har utvecklat konceptet Holocare, där tredimensionella hologram förstärker verkligheten i tandläkarrummet.

Lyssna på ett inslag om projektet

– Med hololens behöver man inte hålla på och ta handskar av och på och tvätta händerna för att hantera datasystem utan har allt inom armens omfång, säger David Bergvik, en av studenterna bakom projektet.

När studenterna redovisar sitt arbete för personal i folktandvården i Västerbotten har Fredrik Johansson iklätt sig rollen som tandläkare. Han har på sig ett par hololens-glasögon och kan genom att peka, svepa och nypa i tomma luften framför sig öppna journaler, granska röntgenbilder, konferera med en annan tandläkare om vården eller ta fram en offert på vad patientens behandling kommer att kosta. Genom glasögonen ser han all datorinformation framför sig som hologrambilder – men andra ser inte vad han ser.

Experimentellt projekt
Studenterna går sista året på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design. Inom ramen för en projektkurs har de undersökt hur hololensteknik skulle kunna ge tandläkare teknikstöd i patientarbetet – och utvecklat en applikation för detta.

Eva Mårell-Olsson har handlett studenterna under projektarbetet. Här tillsammans med Fredrik Johansson och Mattias Edin.

Hololenstekniken är så ny att den inte finns på marknaden i Sverige ännu. Glasögonen har Eva Mårell-Olsson, forskare i tillämpad utbildningsvetenskap, tagit hem från USA i forskningssyfte.

– Jag forskar om smarta glasögon och tillämpningen av dem i olika verksamheter och har handlett studenterna under höstterminen. Det är ett experimentellt projekt, största utmaningen för studenterna har varit att tekniken är så i framkant att det inte finns så mycket stöd för att utveckla den, inga communities på nätet där man kan få råd och hjälp. De har fått kämpa på själva och testa sig fram.

Vad tror du om hololenstekniken i framtiden? Kommer vi att se människor med sådana här glasögon som går omkring och pekar på saker framför sig i luften?
– Tekniken är ju väldigt ny och det finns oanade möjligheter, säger Eva Mårell-Olsson. Utvecklingen går framåt och framöver kommer glasögonen att bli lättare och nättare. Google håller till exempel på att utveckla smarta kontaktlinser. Inom utbildning ser jag stora möjligheter att använda tekniken, men egentligen inom alla typer av verksamheter där man behöver teknikstöd och samtidigt ha sina händer fria.

"Språngbräda till arbetslivet"Fredrik Johansson tycker att det varit väldigt spännande att i sin utbildning fått nosa på teknik under utveckling.
– Det ger en väldigt bra språngbräda till arbetslivet inom den här tekniken, säger han.

Elin Hörnfeldt och David Bergvik är två av studenterna som utvecklat Holocare, ett koncept för framtidens tandläkarklinik.

Fredrik gör just nu sitt examensarbete och undersöker även där hololensteknik.
– Mitt projekt är inriktat på smarta butiker. Tanken är att du går in i en butik, tar upp en produkt och ser att det finns mer digitalt innehåll att interagera med. Till exempel på Ica, du tar en burk sylt och vill få mer information om innehållet. Då får du det direkt framför dig, bredvid produkten du håller i handen.

Tror du att det är något man som konsument kommer att vilja ha?
– Som vi ser framtiden kommer augmented reality (förstärkt verklighet) eller mixed reality att finnas i allas vardag. I dag måste du ta fram mobilen och googla, i framtiden får du informationen automatiskt i dina brillor eller linser, säger Fredrik Johansson.

Per Tidehag arbetar på folktandvården i Västerbotten. Vilka möjligheter ser han att använda den teknik studenterna har utvecklat?

– När vi ska titta framåt och försöka bygga världens smartaste tandklinik är det många delar man vill implementera, säger han. Till exempel att inte behöva titta i en dator för att läsa journal och se på röntgenbilder. I framtiden ser jag också att vi kan kommunicera med varandra mellan rummen på kliniken och att sköterskan inte alltid måste vara i rummet eller att vi tar digitala avtryck av tänder med en hololensliknande apparat.

Vad tycker du är bäst av det studenterna har utvecklat?
– När man släpper in studenter i tandvårdsmiljön så tänker de på ett helt annat sätt än vi gör själva som jobbat i tandvården under många år. Vi är som så fast i gamla cirklar medan de ser helt nya lösningar och det är det mest värdefulla, säger Per Tidehag.

Studenternas projekt är ett tvärvetenskapligt samarbete. Förutom civilingenjörsprogrammet i interaktion och design har institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap och forskningsnätverket Digsum vid Umeå universitet ingått, samt it-tjänsteföretaget CGI och folktandvården i Västerbottens läns landsting.

Intervjuer & foto: Anna-Lena Lindskog

Redaktör: Anna-Lena Lindskog