Publicerad: 2016-08-26

Sociologi i Umeå firar 50 år

NYHET Sociologiska institutionen fyller i år 50 år. Den 16 augusti 1966 startade verksamheten under ledning av professor Georg Karlsson. Den 19 augusti 2016 uppmärksammades detta med en jubileumsfest.

Ett 70-tal gäster hade hörsammat inbjudan. Bland gästerna fanns en handfull personer som fanns med redan från de första pionjäråren på 1960-talet; Gun-Marie Eriksson, Else-Marie Jarl, Walter Korpi, Rune Åberg, Staffan Marklund och Ove Källtorp. Dessa kunde vittna om en trevande start och om en verksamhet som snabbt expanderade både vad gäller studenttillströmning och forskning.
Förutom en middag och en rad gruppövningar, bjöds på minnesrika tal, en filmdokumentation om den första 50 åren. Kvällen avrundades med ”närproducerad” musikunderhållning och dans till Per Höglund band.
Jubileumet kommer att följas upp av ett ”forskarmarathon” den 14 oktober, där institutionens aktuella forskning presenteras i kortformat.