Publicerad: 2007-05-08

Soligt och roligt på Umevatoriet

NYHET Den 12 och 13 maj firas solens ankomst med en solfest på Umevatoriet, Umeå universitets observatorium. Då bjuds det på soliga och roliga aktiviteter för både barn och vuxna.

Under solfesten kommer besökarna att få möjlighet att lära sig nya saker om vår närmaste stjärna. Visste du t.ex. att solen har en radie som är 109 gånger så stor som jordens? Som jämförelse kan man säga att om solen är stor som en apelsin så är jorden stor som en knappnål.

Under solfesten kommer besökarna bl.a. att kunna titta på solen i ett solteleskop, se på NASA:s nya solbilder med 3D-brillor, följa med på en rymdresa i planetariet, väga sig på en solvåg, lyssna på en saga om norrsken, gå en tipspromenad om solen. Dessutom bjuds det på föreläsningar båda dagarna kl. 14. Under lördagen föreläser ekologen Bent Christensen om Livets sol och på söndagen talar idéhistorikern Bosse Sundin under rubriken Solbadare och soldyrkare – om solbrännans historia. Inträdet är gratis och besökarna kommer också att bjudas på solskens- och solroskakor.

Tid: 12 & 13 maj, kl. 12–16
Plats: Umevatoriet, Umestans företagspark
Karta och mer information finns på: www.teknat.umu.se/umevatoriet

För ytterligare information, kontakta: Gabriella Stenberg, rymdfysiker och projektledare för Umevatoriet