Publicerad: 2004-05-28

Sommarens utställningar på Bildmuseet

NYHET Möt brittiska samtida videokonstnärer, en svensk non-figurativ pionjär, designstudenter eller vila i en rekonstruktion av en klassisk analysdivan. Söndagen den 6 juni öppnar Bildmuseet fyra nya utställningar.

Media hälsas välkomna till pressvisning på Bildmuseet fredag 4 juni klockan 10.00.

• Jane & Louise Wilson ­ – Videoinstallationer

• Hilma af Klint ­ – Geometri och andlighet

• Sol Morén & Jonas Holmberg ­ – Divan

• Designhögskolans examensutställning 2004

Gustaf af Klint, brorsonson till konstnären, som idag är ordförande i Stiftelsen Hilma af Klints verk, konstnärerna Sol Morén och Jonas Holmberg samt studenter från Designhögskolan kommer att närvara vid pressvisningen på Bildmuseet.

UPPMÄRKSAMMAD BRITTISK VIDEOKONST

Tvillingsystrarna Jane och Louise Wilson arbetar med videoinstallationer och fotografier. I sina arbeten utforskar de förhållandet mellan människor och det arkitektoniska rummet ­ i synnerhet rum som är dolda, hemliga eller glömda av någon anledning.

www.bildmuseet.umu.se/pressinfo-wilsons.html

GUDOMLIGA INSTRUKTIONER I GEOMETRISK FORM

Bildmuseet visar målningar och teckningar ur den svenska konstnären Hilma af Klints produktion mellan 1906 och 1933. Urvalet lyfter fram hennes intresse för och kunskap i geometri och matematik. Konstnärens ambitioner att kartlägga den tillvaro som inte ”syns” framgår särskilt tydligt i en serie bilder från 1919 som nu visas offentligt för första gången.

www.bildmuseet.umu.se/pressinfo-hilma_af_klint.html

BEGÄR, VAR GOD SITT NED

Installationen Divan består av ett rum endast möblerat med en divan ­ en rekonstruktion av en klassisk analysdivan. I rummet hörs en röst som läser valda citat ur ett filosofiskt verk.

www.bildmuseet.umu.se/pressinfo-divan.html

DAGS FÖR DESIGNHÖGSKOLANS EXAMENSUTSTÄLLNING

Söndagen den 6 juni öppnar Designhögskolans examensutställning, som i år för första gången visas på Bildmuseet.

Utställningen innehåller sammanlagt 33 arbeten representerande kandidat- och magisterexamen i industridesign.

www.bildmuseet.umu.se/pressinfo-designhogskolan.html

Kontaktperson: