Publicerad: 2013-06-26

Sommarkurs inspirerade till ny bok om rymdfärder

NYHET Milstolpar i rymdfartens historia, fakta om hur kroppen påverkas av att vara i rymden och hur astronauter tränas, samt ett kapitel om rymddräkter. Det är en del av innehållet i en ny bok om rymdfärder, inspirerad av Umeå universitets populära sommarkurs om bemannad rymdfart som bedrivs vid Institutet för rymdfysik i Kiruna.

– Vi har samlat på oss mycket intressant material under de år vi haft sommarkursen, berättar Carol Norberg, lektor vid institutionen för fysik. Jag fick idén att samla det i en bok, för vi har riktigt inte haft någon lämplig kursbok. Tittar man på andra böcker om bemannad rymdfart är det väldigt mycket fokus på USA och NASA. Vi har velat ha en mer internationell utgångspunkt.Carol Norberg är redaktör för boken, där flera forskare på området medverkar liksom bland andra astronauten Christer Fuglesang, hedersdoktor vid Umeå universitet, som beskriver sin erfarenhet av att göra rymdpromenader.– Vi har också ett helt kapitel om rymddräkter, skrivet av Åke Ingemar Skoog, expert på området som tidigare arbetat med design av en europeisk rymddräkt. Hans föreläsning om rymddräkter på sommarkursen brukar vara väldigt uppskattad, säger Carol Norberg.Att sammanställa boken Human Spaceflight and Exploration har varit både spännande och väldigt krävande, konstaterar hon.– Det har krävts ett enormt jobb att hitta bilder och sedan få rättigheter till dem. Det är enkelt när det gäller bilder från NASA, men vill man till exempel få tag i bilder på japanska astronauter är det knepigare. Men, det var värt besväret för vi har lite andra bilder än man vanligtvis brukar få se i böcker om rymden.Umeå universitets sommarkurs om bemannad rymdfart startades 2005 och ges i år för sjätte gången. Den hålls 5–23 augusti i Kiruna och brukar locka deltagare från hela Europa.– Det är en populär kurs, vi brukar ha mellan 30 och 50 deltagare. Det är en grundkurs, det krävs bara allmän behörighet och Fysik B, även om många som går kursen har högre kvalifikationer, säger Carol Norberg.
Läs mer om sommarkursen i bemannad rymdfart
För mer information, kontakta gärna:Carol Norberg, universitetslektor, Institutet för rymdfysik, KirunaTelefon: 070-279 39 99
E-post: carol.norberg@irf.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog