Publicerad: 2015-05-12

Sommaruniversiaden 2015

NYHET Den 3-14 juli arrangeras den 28:e upplagen av Universiaden, även kallad "Student-OS", i Korea. Elitidrottsstudenter vid Umeå universitet har möjlighet att ansöka om resebidrag från Idrottshögskolan i de fall studenterna inte får bidrag från sin förening eller specialidrottsförbund.

Universiaden är en av världens största internationella idrottstävlingar, trots att evenemanget i Sverige är relativt okänd. Deltagarna är universitetsstudenter och evenemanget kallas ofta i folkmun för Student-OS. Sportevenemanget arrangeras vartannat år, uppdelad i en Vinteruniversiad och en Sommaruniversiad.

Sommaruniversiaden 2015

Gwangju, Korea, står som värdstad 3–14 juli 2015 för tävlingarna i idrotterna:

• Friidrott
  • Simning
  • Simhopp
  • Vattenpolo
  • Basket
  • Fäktning
  • Fotboll
  • Artistisk Gymnastik
  • Rytmisk gymnastik
  • Judo
  • Bordtennis
  • Tennis
  • Volleyboll

Ansökan om resebidrag

Elitidrottsstudenter vid Umeå universitet kan ansöka om resebidrag från Idrottshögskolan i de fall de inte får bidrag från sin förening eller sitt specialidrottsförbund (SF). I motprestation vill Idrottshögskolan att de Elitidrottsstudenterna bloggar om sin vistelse och sitt deltagande i mästerskapen via en länk på Idrottshögskolans hemsida. Ansökan om resebidrag ska ske senast 29 maj. Besked om resebidrag för Sommaruniversiaden lämnas efter den 1 juni 2015.

Läs mer om Universiaden

Ansök om resebidrag till Univerisaden