Publicerad: 2017-11-10

SpaceTime är Årets avknoppningsföretag

NYHET SpaceTime Communication hyllas som Årets avknoppningsföretag i Umeå. Företaget har ursprung i Institutionen för datavetenskap.

Omställningen till ett hållbart persontransportsystem är en stor utmaning globalt. Startupbolaget SpaceTime var tidigt framme med en vision för hur ”mobilitet som en tjänst” kan designas och realiseras. De har tillsammans med ett tiotal referenskunder utvecklat en helhetslösning som får organisationer att resa smartare.

Företaget har redan partneravtal med flera stora aktörer bland annat landstinget i Kalmar med 6 000 anställda. Genom att använda SpaceTimes reseportal förväntar de sig att kunna redovisa besparingar på miljonbelopp och kraftigt minskade koldioxidutsläpp.

Genom SpaceTimes plattform bokas dagligen mängder av tjänsteresor inom organisationer som förstått att det finns både pengar och miljö att spara genom att de anställda reser smartare.

Förenklar resande

Den smarta plattform som SpaceTime har utvecklat förenklar resandet genom att samla bokning, uppföljning och styrning av alla tillgängliga resealternativ, i en och samma lösning.

– Hittills har det saknats ett verktyg som kan ge en snabb överblick och hjälpa till att optimera resandet. Det viktigaste för oss är att det ska vara enkelt för kunderna att resa på att bra sätt, säger Gunnar Granberg, vd på SpaceTime som har sitt säte i Umeå.

Utdelare av priset är Umeå universitet, Connect och Uminova Innovation. För att vinna priset krävs att företaget har sin grund i forskning eller utbildning vid Umeå universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet eller industriforskningsinstitut i Umeå. Bolaget ska vara under stark tillväxt och ha en tydlig affärsidé.

Bilden ovan: SpaceTime hyllas som Årets avknoppningsföretag vid Umeågalan 2017. På bilden grundarna Anders Broberg, Ingrid Westman och Gunnar Granberg.

Redaktör: Mikael Hansson