Publicerad: 2017-03-27

Späckat program på Idrottshögskolans dag 5 maj i Umeå

NYHET Föredrag om allt från stillasittande till hjärtflimmer och träningens betydelse för hjärnan. Det är något av innehållet på Idrottshögskolans dag på Umeå universitet som i år hålls fredag 5 maj.

– Idrottshögskolans dag ger en möjlighet för studenter, idrottsledare och allmänheten att möta de idrottsforskare som finns inom idrottshögskolans forskningsnätverk inom Umeå universitet, säger Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare för Idrottshögskolan vid Umeå universitet.

24 forskare kommer under dagen att populärvetenskapligt presentera de senaste forskningsrönen inom idrottsområdet. Konferensen genomförs vartannat år och syftar till att inspirera, ge kunskap och skapa kontakter mellan akademin och idrotten.

På programmet finns bland annat följande föreläsningsrubriker:* Anpassning av idrott till barn – från vision till praktik* Fysisk aktivitets påverkan på den åldrande hjärnan* Vad är fysisk aktivitet i förskolor?* Hälsosam prestationsutveckling* Träning och hormoner hos idrottande kvinnor* 3-D rörelseanalys för att studera kinematik och effekter av träning* Skador hos licenserade innebandyspelare* Är stillasittande en hälsorisk trots att man är fysiskt aktiv?
Forskarna håller en kort presentation om sin idrottsforskning som följs av en frågestund.

– Nytt för årets arrangemang är att vi har fyra forskare från vårt samarbetsuniversitet, Universitetet i Tromsö som är med som föreläsare samt att idrottsdoktorander och några magisteruppsatser kommer att ha en posterutställning under dagen, berättar Taru Tervo, forskningssamordnare på Idrottshögskolan.

En annan nyhet är en workshop på Idrottslabbet där information ges kring de olika tester som kan genomföras där samt möjlighet att prova på några av testerna

Anmälan senast 24 april

Konferensen välkomnar alla med ett intresse med idrott såväl anställda och studenter vid Umeå universitet som idrottsföreningar, idrottsförbund, allmänheten samt press.

Dagen är gratis för anställda och studenter vid Umeå universitet. Övriga betalar 200 kr i deltagaravgift. I avgiften ingår fika och lunch. Det är separat anmälan till workshopen på Idrottslabbet på grund av begränsat antal platser.

Idrottshögskolans dag sker kl 8.20-16.30 fredag 5 maj i Humanisthuset, hörsal E och F, Umeå universitet. Sista anmälningsdag är 24 april.

För mer information, kontakta gärna

Taru TervoForskningssamordnare IdrottshögskolanTelefon: 072-577 92 94
E-post: taru.tervo@umu.se