Publicerad: 2010-02-19

Språkgruppen förverkligar språkpolicyn

NYHET Umeå universitets nya språkgrupp tar fram strategier för hur språkpolicyn ska bli verklighet.

Josefin Högberg, studentrepresentant, Ingela Valfridsson, humanistiska fakulteten, Michael Nordvall, informationsenheten, Irene Sedlacek, språkcentrum, Karin Wikman, teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, Elisabeth Lindahl, medicinska fakulteten, Jenny Signarsson, Studentcentrum, Evelyn Khoo, samhällsvetenskapliga fakulteten.
Foto: Mattias Pettersson.

Språkgruppen inrättades efter att rektor Göran Sandberg fastställde Umeå universitets språkpolicy.
– Sedan i höstas har vi arbetat med att ta fram implementeringsstrategier för policyn, säger Ingela Valfridsson, som är sammankallande i gruppen.

Språkpolicyn innehåller språkliga riktlinjer för all verksamhet vid Umeå universitet. Två viktiga begrepp är klarspråk och parallellspråkighet.
– Enligt språkpolicyn ska exempelvis alla avhandlingar som skrivs på svenska ha en sammanfattning på ett annat språk, och de som är skrivna på andra språk ska ha en utförlig sammanfattning på svenska, berättar Ingela.

Ett av språkgruppens kommande förslag blir att universitetet inrättar ett språkråd som ska arbeta proaktivt, men även kan ge praktiska råd. Ingela Valfridsson menar att man kan göra insatser som inte kräver stora ekonomiska resurser.

Den 31 mars lämnar språkgruppen resultatet av sitt arbete till Göran Sandberg.

Läs också: Språkspalten: Nu är språket lag

Redaktör: Anja Hansen