Publicerad: 2004-10-27

Språkvårdsfestivalen 2004

NYHET Tisdagen den 2 november är det åter dags för språkvårdsfestival vid Umeå universitet. Under temat "Talad och skriven svenska" har festivalen i år bjudit in en litteraturkritiker, en logoped, en fonetiker och två professorer i svenska.

Först ut är Birgitta Hene, ny professor i modern svenska vid Umeå universitet. Hennes föredrag handlar om fraser i svenskt språkbruk med anledning av en ny uttalsordbok från Svenska språknämnden.

Om kroppsspråkets grammatik talar därefter Britt Backlund, logoped och universitetsadjunkt vid Uppsala universitet.

Litteraturkritikern Gunnar Balgård berättar om Helmer Grundströms författarskap.

Claes Carlén är fonetiker och redaktör för Svenska språknämndens nya uttalsordbok. Han föreläser på språkvårdsfestivalen om rekommenderade svenska uttal.

Festivalen avslutas sedan med "Grammatik utan tårar. Om Svenska Akademiens språklära" med Tor G. Hultman, professor em. i svenska med didaktisk inriktning.

Tid och plats:

2 november 09.15–ca 17.00, Humanisthusets hörsal G

Detaljerat program med tidsangivelser:

www.umu.se/humfak/aktuellt/sprakvardsfest.html

För mer information, kontakta Gunvor Flodell 090-786 67 82 eller Åke Jonsson 090-786 96 54.

Redaktör: Helena Vejbrink