Publicerad: 2014-09-12

SR: Vetenskapsjournalistikens uppdrag och utmaningar

NYHET I samband med radioprogrammet Vetandets världs fyrtioårsjubileum webbsänds ett seminarium om vetenskapsjournalistik och ett avsnitt av Vetandets värld på samma tema. Christer Nordlund, professor i idéhistoria vid Umeå universitet, är en av de medverkande.

Ur programbeskrivnignen: ”Att berätta om den spännande forskningen men samtidigt undvika att bli en megafon. Att kritiskt granska kunskap som de intervjuade forskarna ägnat år åt att få fram. Det är några av de utmaningar vetenskapsjournalister ständigt står inför. Hur klarar journalisterna uppdraget och vad händer inom forskarvärlden som påverkar det?”

Medverkar i både seminarium och radioprogram gör Christer Nordlund, professor i idéhistoria vid Umeå universitet, Hanna Stjärne, chefredaktör och vd för Uppsala Nya Tidning, och Anna Lehrman, forskare och kommunikatör med inriktning på etik och GMO, Sveriges lantbruksuniversitet, samt Vetenskapsradions chef Ulrika Björkstén.

Seminariet och direktsändningen av Vetandets Värld hölls i Kulturhuset i Stockholm den 9 september.

Lyssna på det direktsända seminariet på Sveriges radios webbplats

Lyssna på SR:s Vetandets värld från den 9 september på temat vetenskapsjournalistik

Redaktör: Sandra Olsson