Publicerad: 2011-02-07

Starka forskningsmiljöer på vårens vetenskapsluncher

NYHET Prognoser, djurtester, immunförsvaret och RUT-avdraget. Det är några av de ämnen som forskare vid Umeå universitets starka forskningsmiljöer kommer att berätta om vid vårens vetenskapsluncher på Kafé Station.

– Det är väldigt roligt att forskare från våra starka forskningsmiljöer får möjlighet att berätta om sin forskning för intresserade Umeåbor. Jag tycker alla som har möjlighet ska passa på att få en glimt av den framgångsrika forskning som bedrivs här. Universitetets 14 starka forskningsmiljöer är utvalda just för att det i dessa bedrivs internationell toppforskning. Forskning som i framtiden kan komma hela välden till nytta, säger Marianne Sommarin, vicerektor för forskning vid Umeå universitet.

Under slutet av 2010 övergick universitetets framgångsrika satsning på starka forskningsområden till starka forskningsmiljöer. En stark miljö har en kritisk massa av internationellt konkurrenskraftiga forskare och internationella forskningsnätverk, gemensamma övergripande mål och visioner samt rekryterar och karriärutvecklar unga forskare.

Föredragen äger rum på Kafé Station i centrala Umeå på torsdagar klockan 12.15 och pågår i 20 minuter, efteråt finns tid för frågor. Fri entré. Ett tips till besökarna är att köpa eventuellt fika eller lunch i god tid i förväg.

Program våren 2011

Frågor kring arrangemanget besvaras av:Bertil BornInformatör medicinska fakultetenUmeå universitetTelefon: 090 786 60 58
E-post: bertil.born@adm.umu.se

Redaktör: Victoria Johansson