Publicerad: 2012-10-23

Stefan Löfven besökte Umeå universitet

NYHET Måndagen den 22 oktober besökte Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven Umeå universitet. Programmet innehöll bland annat ett besök på Kemiskt-biologiskt centrum och Umeå Plant Science Centre.

Externa granskare konstaterade förra året att Umeå universitets satsning på Kemiskt-biologiskt centrum, KBC, starkt bidragit till universitetets framgång och synlighet inom naturvetenskap. I går fick Stefan Löfven ett smakprov på detta då Lars Lövgren, kemiska institutionen, presenterade KBC och Mikael Elofsson, kemiska institutionen, visade Laboratoriet för kemisk biologi för honom.

Hannele Tuominen, Umeå Plant Science Centre, visar delar av växthuset för Stefan Löfven och Lena Gustafsson.

Löfven fortsatte sedan till en annan del av KBC – Umeå Plant Science Centre – en av Europas mest framstående forskningsmiljöer för växtforskning. Hannele Tuominen och Karin Ljung guidade honom till plattformen för metabolomik och vidare till Umeå Plant Science Centres växthus.

Över en kopp kaffe berättade ekologen Jon Moen och idéhistorikern Erland Mårald om forskningen inom Future Forests, som är ett tvärvetenskapligt forskningsprogram där forskare vill utveckla kunskap för ett hållbart brukande av den boreala skogen. Stefan Löfven fick också lyssna på Bengt Kriström, ansvarig för Centrum för miljö- och naturresursekonomi i Umeå, som samlar över dussintalet ekonomer och som är en av de mest framstående i forskargrupperna inom området i Europa.

Den forskning som visades upp under dagen bygger på ett nära samarbete mellan Umeå universitet och SLU i Umeå.

Vid besöket medverkade även rektor Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet, Marianne Sommarin, vicerektor för forskning, Agneta Marell, vicerektor för samverkan och innovation, Stellan Marklund, Mikael Elofsson och Fredrik Almqvist, som samtliga är verksamma vid kemiska institutionen.

Stefan Löfven avslutade dagen med en öppen föreläsning under rubriken ”Fler jobb för Sverige” i Humanisthuset. Föreläsningen arrangeras av Umeå socialdemokratiska högskoleförening.

Relaterad information:

Kemiskt-biologiskt centrumLaboratoriet för kemisk biologi (LCBU)Umeå Plant Science CentreFuture ForestsCentrum för miljö- och naturresursekonomi

Redaktör: Karin Wikman