Publicerad: 2009-06-12

Stipendiater får medel för ökad internationalisering

NYHET Björn Norlin och Helena Larsson, doktorand respektive lärarstuderande vid Umeå universitet får ta emot varsitt stipendium om 50 000 kronor.

Det är styrelsen för Erik och Göran Ennerfelts Fond för Svensk Ungdoms Internationella Studier som delar ut stipendiet. Det instiftades för två år sedan för att förstärka lärarutbildningens internationalisering och delas nu ut till doktoranden Björn Norlin och lärarstuderande Helena Larsson, båda vid Umeå universitet. De får ta emot 50 000 kronor vardera.

Björn Norlin är doktorand i historia med inriktning mot utbildningshistoria och ska göra en forskningsvistelse vid University of Birmingham där DOMUS, en av Europas mest framstående miljöer vad gäller utbildningsvetenskaplig forskning, är belägen.

Helena Larsson läser lärarprogrammet med inriktning mot grundskolans senare år och har spanska som ett av sina ämnen. Med stipendiet ska hon studera spanska en termin vid lärarutbildningen vid Universidad de Guanajuato i Mexico.