Publicerad: 2006-10-17

Stjärnkockar och studenter lagar Årshögtidens bankett

NYHET Köksmästare, och ansvarig för maten, under Umeå universitets middag i anslutning till årshögtiden är Magnus Lindström med meriter från bland annat Kocklandslaget och Årets Kock 2003. Åtta av Restauranghögskolan studenter är också med i köket.

Umeå universitets årshögtid äger rum lördag den 21 oktober. Årshögtiden kan bäst beskrivas som universitetets ”lilla Nobelfest”. Vid en högtidlig ceremoni promoveras hedersdoktorer, professorer installeras och vetenskapliga priser delas ut. Till den efterföljande banketten är omkring 400 gäster inbjudna.

Magnus Lindström som bland annat driver Swedish Taste i Göteborg ansvarar för banketten. Magnus är också lärare vid Umeå universitets Restauranghögskola. Med sig i köket under förberedelse och middag har han Simon Lundén från Swedish Taste samt Stefan Öqvist och Andreas Helgesson från Restauranghögskolan och åtta studenter från Restauranghögskolans årskurs två och tre.

Efterrätten, bakad citronkräm, rabarberglass och citrussallad, tillagas av mästerkonditor Magnus Johansson.

Menyn som tillagas:

Förrätt: Terrin på röding och pilgrimsmussla med citron och skaldjursvinägrette Huvudrätt: Kryddstekt oxfilé med inkokt smålök, sidfläsk och kantareller samt selleri-och potatiscreme
Efterrätt: Bakad citronkräm, rabarberglass och citrussallad

Media hälsas välkomna att närvara i köket under torsdag och fredag eftermiddag. Kockarna och studenterna startar arbetet vid 15-tiden och håller på under kvällen.

Plats: Eurest kök, Universum, Umeå universitet

Peter Vegh, Restauranghögskolan Tel: 090-786 50 81
E-post: peter.vegh@rh.umu.se

Pressmeddelande om årshögtiden: www.umu.se/sok/nyhet/.cid107058

Sedan 1995 har gastronomiprogrammet funnits vid Umeå universitet. Våren 2002 inrättades Restauranghögskolan vid Umeå universitet som Sveriges andra restauranghögskola. Vid Restauranghögskolan finns förutom gastronomiprogrammet, hotell- och restaurangmanagementprogrammet, med vardera två inriktningar samt Livsmedelsvetenskapliga programmet. Gert Klötzke, adjungerad professor, är en betydande stomme i utbildningen. Hösten 2005 adjungerades även Marcus Samulesson, delägare i bl.a Aqvavit och Riingo i New York, till professor vid Restauranghögskolan. Knutna genom adjungerade lektorat är också Ella Nilsson, mästerkockarna Magnus Ek från Oaxen Skärgårdskrog och Magnus Lindström från Swedish Taste samt Mästerkonditor Magnus Johansson.

Redaktör: Carina Dahlberg