Publicerad: 2008-09-25

Stjärnkocken Mathias Dahlgren blir adjungerad professor vid Umeå universitet

NYHET Mathias Dahlgren är det senaste tillskottet i den välmeriterade lärarstaben vid Umeå universitets Restauranghögskola. Sedan tidigare finns bland andra de adjungerade professorerna Gert Klötzke och Marcus Samuelsson.

– Det är svårt att få några andra med starkare meriter. Mathias är en exceptionellt kreativ och framgångsrik kock med stort inflytande på den moderna svenska matlagningen. Han har dessutom en mycket god pedagogisk förmåga, säger Lars Lövgren som är föreståndare vid Restauranghögskolan.

Liksom vid rekryteringen av Gert Klötzke är det Krister Olsson som finansierar professuren.
– Krister Olsson har som privatperson betytt oerhört mycket för Umeå universitets Restauranghögskola. Han har gjort det möjligt för Restauranghögskolan att rekrytera Sveriges främsta kockar vilket givetvis har en enorm betydelse för utbildningens kvalitet och utveckling. Förutom att Krister Olsson och de andra ägarna av Balticgruppen bidragit med 100 miljoner kronor i en allmän donation till Universitet så finansierar han privat en rad tjänster vid Umeå universitet däribland Mathias Dahlgrens tjänst, säger Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet.

Mathias Dahlgren, är uppvuxen i Storliden utanför Umeå. Han driver restaurangen Mathias Dahlgren på Grand Hôtel i Stockholm. Hans karriär är kantad av Michelinstjärnor, utmärkelser och priser. Han har blivit vald till ”Kockarnas kock” fem gånger.
Förutom att undervisa gastronomistudenterna i restauranghögskolans utbildningskök kommer Dahlgren bland annat att ta emot praktikanter på restaurang Mathias Dahlgren, representera Restauranghögskolan i olika sammanhang samt medverka i marknadsföringen av Restauranghögskolan vid Umeå universitet.

Kontaktperson:

Lars Lövgren, föreståndare Restauranghögskolan vid Umeå universitet Tel: 090-786 68 46
Mobil: 070-372 57 76

Läs mer om Restauranghögskolan vid Umeå universitet www.rh.umu.se