Publicerad: 2012-10-11

Stor databas med ansiktsfoton publicerad

NYHET Igår publicerades en artikel som beskriver "The Umeå University Database of Facial Expressions". Databasen består av 424 ansiktsfoton som tagits fram vid institutionen för psykologi vid Umeå universitet, och som är gratis att använda.

På 1970-talet tog den amerikanska psykologen och forskaren Paul Ekman bilder på människor med de ansiktsuttryck man vet att människor i hela världen får när de är glada, ledsna, arga, rädda, äcklade eller förvånade.

Bilderna har använts mycket i forskning och de har även använts för att utbilda människor som har svårt att förstå vad ansiktsuttryck betyder.

Professor Per Carlbring vid institutionen för psykologi har lett ett forskningsprojekt där man har uppdaterat 70-talsbilderna för att få dem mindre omoderna. Bilderna ska vara tidlösa och hålla genom modets växlingar.

- Vi är stolta att vi fick så många olika ansiktsmodeller och framför allt är vi glada att vi nu har så mycket kunskap om varje enskild bild. Över 500 personer har nämligen bedömt bilderna under projektets gång, berättar Carlbring.

Nu är alltså databasen med den uppdaterade samlingen av ansikten med olika ansiktsuttryck färdig att börja använda.

Vetenskaplig publikation:

Tidigare nyheter om projektet:
Världskända bilder av ansiktsuttryck uppdateras i Umeå

Redaktör: Anna Svanbeck