Publicerad: 2008-11-13

Storslam för universitetet på Umeågalan

NYHET På torsdagens Umeågala fick Umeå universitets rektor Göran Sandberg först ta emot huvudsponsorernas pris för 2008, "Årets visionär". Lite senare på kvällen var det dags igen, när Umeå universitet belönades med VK:s varumärkespris.

– Det här var väldigt oväntat men roligt. Jag är bara en av många visionärer vid Umeå universitet, jag ser det som att utmärkelsen går till hela organisationen, säger Göran Sandberg.

Årets visionär

Så här löd juryns motivering: Huvudsponsorernas pris 2008 – ”Årets Visionär” – går till en person med framsynthet, energi och stolthet.
Han är en betydande visionär kraft för Norrland, Umeå och sin egen organisation:

• Genom ett brinnande engagemang arbetar han för att Umeå ska vara det självklara valet i Norrland både för nationella och internationella aktörer
  • Genom att bygga lag av starka krafter såväl internt som i samarbete med näringslivet motiverar han fler att gå åt samma håll och se de möjligheter som Umeå har.
  • Genom målmedvetenhet, drivkraft och mod prioriterar, utvecklar och fokuserar han på de områden och de talanger som har största möjliga potential att ytterligare stärka universitetets konkurrenskraft.

Umeås starkaste varumärke

Västerbottens-Kurirens Varumärkespris baseras på umebornas egna nomineringar under de första veckorna i oktober. Av dessa valde en jury ut tre förslag, som alla håller hög klass: musikfestivalen Umeå Open, fotbollsstjärnan Marta och så Umeå universitet, som juryn beskrev med följande ord:

"Fråga vem du vill om vad som "finns i Umeå". Ett universitet, förstås! I snart 50 år har Umeå universitet varit motorn i Umeås tillväxt. I dag är universitetet mer framgångsrikt mer än någonsin, både vad gäller rekrytering av studenter och anslag till sin verksamhet. Varumärket Umeå universitet blir allt mer internationellt välkänt och respekterat, med forskning i världsklass. Universitetet har även målmedvetet ökat samarbetet med företag och organisationer för ömsesidig inspiration och utveckling."

Foto från Umegalan: Sara Mejtoft.

Fler bilder från Umegalan finns på
Umeågalans webbplats

Redaktör: Carina Dahlberg