"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-11-14

Stort engagemang när konferens utforskade The Art of Teaching

NYHET Universitetspedagogiska konferensen 2025 samlade uppemot 140 deltagare i Humanisthuset den 6–7 november. Under temat The Art of Teaching utforskades kreativitet, hantverk och relationell praktik inom lärande genom föreläsningar, workshops och samtal.

Text: Ellen Säll

Årets upplaga av Universitetspedagogiska konferensen höll till i Humanisthuset och samlade lärare, forskare och pedagogiska utvecklare från hela universitetet för att utforska The Art of Teaching.

Konferensen arrangeras vartannat år av Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) och lockade denna gång uppemot 140 deltagare. Syftet var att skapa en mötesplats för reflektion och utbyte om undervisning som kreativ och relationell praktik, i kontrast till samtidens ökade fokus på effektivitet, digitalisering och mätbara resultat.

Torsdagens keynote, Johannes Rytzler, docent i didaktik vid Mälardalens universitet, inledde programmet med föreläsningen Teaching as a Musical Space. Han beskrev undervisning som en mellanmänsklig praktik där lyssnande, uppmärksamhet och eftertanke formar samspelet mellan lärare och studenter.

- The theme The Art of Teaching was given a wonderfully thought-provoking start with our first keynote speaker, who inspired us to think about the musical modes of teaching, namely waiting, listening or attuning, improvising, and playing. And those modes manifested themselves throughout the different sessions of the conference right away, Suzanne Brink, pedagogisk utvecklare vid UPL och en av arrangörerna. 

Hennes reflektion fångar något av det som kom att prägla hela konferensen. Idén om undervisning som något lyssnande och responsivt återkom i flera av sessionerna, både i innehåll och i stämningen bland deltagarna.

Fredagens första keynote, konstnären och forskaren Lisa Nyberg, tvingades tyvärr ställa in. Istället visades dokumentärfilmen Det omätbara, en film om konsten att utöva omsorg i en tid av styrning och mätbarhet med filosofen Jonna Bornemark som medverkande. Samtidigt kunde deltagarna utforska konferensens QR-drivna konstquest i Humanisthuset, vilket skapade samtal och kring konst, undervisning och upplevelser från konferensen. 

Under de två dagarna presenterades ett brett program med parallella sessioner, workshops och presentationer. Deltagarna tog del av allt från biodesignpedagogik, dialogdukar och reflektion kring AI i undervisningen till mer experimenterande inslag med lera, lego och berättande.

Susanne Vikström, utbildningsledare vid Teknat, tyckte att konferensen verkligen var givande.

– Vi fick massor av idéer och chans att bolla nya tankar med kollegorna. Jag tyckte det var kul att tänka utanför boxen, som med Escape Room-exemplet. Dagarna gav mig energi och inspiration att ta med in i arbetet med utbildningarna framåt.

Konferensen avslutades med slöjdläraren Teis Christiansens keynote Kloka händer, en föreläsning om handens kunskap, skapande och lärande i vår tid och framtid. Han betonade hur praktiskt arbete, problemlösning och glädje kan skapa nya former av förståelse i lärandet.

Konferensen lämnade efter sig idéer och samtal som förhoppningsvis fortsätter att utvecklas framöver. Nästa tillfälle för den Universitetspedagogiska konferensen går av stapeln 2027.