Publicerad: 2010-06-11

Stort intresse för genusforskning om våld

NYHET En delegation av kvinnliga Senegalesiska jurister besökte Umeå universitet och Umeå centrum för genusstudier 10 juni. De var speciellt intresserade av Umeå universitets forskning om våld i nära relationer, och hur svenska myndigheter bemöter brottsoffer.

Delegationen var inbjudna till Sverige av Svenska Institutet, och i Umeå besökte de Umeå Centrum för genusstudier och Brottsoffermyndigheten. Bland deltagarna fanns till exempel Aminata Marie Delphine Ndiaye, president för the Association of Senegalese Women Jurists och Fatimata Sy, president för the Committee Fighting Violence Against Women. De olika organisationerna arbetar bland annat med juridisk och praktisk hjälp till kvinnor som utsatts för våld i en nära relation, och de jobbar också med att sprida kunskapen om dessa frågor i Senegal.

Vid Umeå centrum för genusstudier fick de träffa medlemmar av forskningstemat Challenging Violence, som samlar forskare som intresserar sig för just frågor kring våld. Bland andra berättade juristen Monica Burman om sin forskning där hon tittar på hur svensk lagstiftning påverkar kvinnor i våldsamma relationer.

Representanterna från Umeå berättade också om Centrum mot våld, som är ett samarbete mellan Umeå kommun, Umeå universitet, Västerbottens läns landsting, Polismyndigheten i Västerbottens län, Åklagarmyndigheten och Rättsmedicinalverket . Där kan våldsutsatta kvinnor och barn få hjälp från olika myndigheter på samma ställe, utan att behöva slussas runt mellan olika platser.

Redaktör: Elin Andersson