Publicerad: 2010-10-15

Stort intresse för Språkfestivalen 2-3 november

NYHET Några veckor kvar till Språkfestivalen, och redan fullbokat! Under 16 år har festivalen varit riktad till svensklärare, men från och med i år har den utökats med en hel dag för lärare i engelska, tyska, franska och spanska. Gensvaret från lärarna i Västerbotten har varit stort.

Den 2 och 3 november 2010 bjuder Institutionen för språkstudier in länets lärare i svenska, moderna språk och engelska till ännu en språkfestival. I år är det två dagar, den första inriktad mot svenska, den andra mot de övriga språken. Över tvåhundra lärare, huvudsakligen högstadie- och gymnasielärare, har redan anmält sig och institutionen kan tyvärr inte ta emot fler anmälningar.

"Lag och ordning i språket?", är temat för Språkfestivalen 2010

Varje år gästas Språkfestivalen av en författare. I år är det Gunnar Kieri som kommer att berätta om sitt författarskap. Medverkar under första dagen gör också Lars-Gunnar Andersson, professor vid Göteborgs universitet och ämnesexpert i radioprogrammet Språket i P1, Eva Olovsson, ansvarig för klarspråksfrågor vid Språkrådet, samt Asbjørg Westum, prisbelönt lektor i nordiska språk, Umeå universitet.

Till den andra dagen har professorerna Karen Risager, Roskilde universitet, Ingemar Sörman, Göteborgs universitet, samt Philip Shaw, Stockholms universitet, bjudits in. Förmiddagen består av gemensamma föredrag, medan eftermiddagen bjuder parallella spår för de olika språken, liksom möjlighet att delta i IKT-verkstad. Från Umeå universitet medverkar Per Ambrosiani, professor i ryska, Anita Malmqvist, professor i tyska, Satish Patel, IKT-coach, Anne-Marie Teinturier, univ.adjunkt i franska, samt Ingela Valfridsson, univ.adjunkt i tyska.

Program för Språkfestivalen 2010, 2-3 november

Vid festivalen kommer flera förlag att visa upp aktuell litteratur och LMS, Riksföreningen för Lärarna i Moderna Språk, kommer att ha ett informationsbord.

Arrangemanget sker i samarbete med Regionalt utvecklingscentrum (RUC), Dialekt- ortnamns- och fokminnesarkivet i Umeå (DAUM) inom Institutet för språk och folkminnen, samt med stöd av Kungl. Skytteanska samfundet.

Frågor om Språkfestivalens första dag kan besvaras av Ann-Catrine Edlund. Om det gäller programmet onsdag den 3 november, kontakta Lars Hübinette.

Redaktör: Helena Vejbrink