Publicerad: 2016-09-16

Stort intresse när it-företag möter it-studenter

NYHET Karriärdagen för it-studenter blev också i år välbesökt. Närkontakten med it-företag ger studenterna inblick i kommande arbetsliv.

Det var trångt bland montrarna när 24 it-företag träffade studenter i torsdags på Umeå universitet under Karriärdagen, en årlig temadag som anordnas för att öka kontakten mellan företag och studenter.

Många av it-företagen som kom för att träffa studenterna återkommer år efter år. Det är en viktig mötesplats eftersom de både får lära känna första års-studenter och får presentera examensarbeten för de som går sitt sista år.

Första terminen

Sheng Kuanchou, Ida Brettschneider och Jörgen Bygdemark är alla tre första års-studenter och har den här terminen börjat på det treåriga kandidatprogrammet i datavetenskap. Under torsdagen fick de tillsammans med flera hundra andra it-studenter möta 24 olika företag och organisationer för att få veta mer om sina kanske blivande arbetsgivare.

– Det är jättetrevligt att få komma hit och lyssna till alla företag och höra dem berätta vad som väntar oss efter att vi tagit examen. Redan nu första året kan vi därför planera in vad vi är intresserade av, jag tycker inte det är för tidigt. Redan när man börjar programmet får man på det här sättet koll på vad som finns ute i arbetslivet och vilka krav de har som arbetsgivare, säger Sheng Kuanchou.

Få svar på frågor

Även Ida Brettschneider och Jörgen Bygdemark uppskattar möjligheten att få veta mer om arbetsmarknaden.

– Det är kul att höra de olika företagen och vi får svar på frågor vi har, säger ida Brettschneider.

– Jag har inte haft riktigt koll på allt vad utbildningen kan leda till men det visar sig att det är väldigt brett och det finns så många vägar att gå, säger Jörgen Bygdemark.

Lokal förankring

Thomas Mejtoft är en av arrangörerna från universitetet av temadagen och han menar att möten mellan studenter och företag är något som alla tjänar på.

– Här får studenterna se vilket stort intresse det finns lokalt från företagen. Jag gillar den lokala förankringen och att vi kan visa att it-industrin i Umeå växer kraftigt, säger Thomas Mejtoft.

– Framför allt är det roligt att industrin visar så stort intresse för första års-studenterna. De kan sedan successivt jobba med studenterna genom hela deras utbildning. Det är så här som vi kan få studenterna att stanna kvar i Umeå och få branschen att växa, fortsätter han.

Temadagen var som tidigare uppdelade i två olika omgångar. På förmiddagen fick företagen möta de it-studenter som precis börjat sin utbildning, efter lunch var det sedan sista års-studenterna som fick information om examensarbeten som företagen kan erbjuda.

Redaktör: Mikael Hansson