Publicerad: 2004-02-27

Studentcentrums chef överlämnar sin utredning i dag

NYHET Chefen för Studentcentrum, Lars Lustig, kommer i dag att lämna över sin utredning om nya regler för tillträde till grundläggande högskoleutbildning till regeringen.

Lars Lustig utsågs av regeringen den 1 april 2003 till särskild utredare av högskolans tillträdesregler. Av utredningsdirektiven framgår bl.a. att

• direktövergången till universitet och högskolor ska öka,
  • incitamenten för konkurrenskomplettering ska minska,
  • elevernas prestationer i gymnasieskolan premieras på ett annat sätt än i dag och
  • att rekryteringen ska breddas.

Lustigs betänkande som alltså överlämnas till regeringen i dag har titeln Tre vägar till den öppna högskolan.

I eftermiddag skickas ett pressmeddelande ut från Utbildningsdepartementet och betänkandet läggs samtidigt ut på regeringskansliets webbplats. Lustig kan också nås under dagen för frågor på tel. 073-620 50 01.

Redaktör: Ulrika Bergfors Kriström