Publicerad: 2017-12-07

Studenter bidrar med innehåll på Västerbottens museums sociala medier

NYHET I kursmomentet Digitalt entreprenörskap samarbetade studenter på Digital medieproduktion med Västerbottens museum, vilket resulterade i att två av slutprodukterna använts av Västerbottens museum på deras sociala medier.

Under momentet delades studenterna in i grupper där uppgiften var att hjälpa Västerbottens museum med en tjänst eller produkt i samband med en utställning. Utställningen, som heter We have a dream, handlar om mod, medmänsklighet och människans rättigheter vilket också fick bli temat på kursens gruppuppgift. Iden var att försöka lyft ut utslätningen ur utställningslokalen, några av slutprodukterna studenterna jobbade fram var film och bildserier där utställningens tema låg i fokus.

När studenter jobbar tillsammans med en utomstående part, som Västerbottens museum i detta fall, blir de ofta extra taggade och sugna på att göra bra ifrån sig, menar Philip Calissendorff, handledare och lärare under momentet.

– Det är jättekul att få guida och leda studenter, speciellt när man får jobba gentemot en utomstående part, det blir som på riktgt och väldigt seriöst från studenternas sida. Nu blev de lite panikslagna till en början, vilket inte är så konstigt, eftersom det är förstaårs studenter som inte är så vana att jobba mot en utomstående part, säger Philip.

Under kursmomentet fick studenterna chansen att träffa Alexandra Ellis, curator på Västerbottens museum som också representerat Västerbottens museum i samband med momentet. De har träffats tre gånger under momentet, i starten, i mitten och i slutet då studenterna fått redovisa sina slutresultat. Alexandra berättar hur bra det varit att få träffa studenterna, framför allt i mitten av momentet då hon kunnat vara med och vägleda och ge studenterna tips på hur de ska ro projekten i hamn, samt vad de bör tänka på för att kunna möta Västerbottens museums önskemål.

– När jag och studenterna träffades andra gången och de fick presentera vad de ditintills gjort, gav jag de konstruktiv kritik så att de verkligen tänkte på att jobba utifrån våra förutsättningar och ramar. Två av projekten kunde vi använda rakt av i våra sociala medier, vilket var jätteroligt. En grupp gjorde en kortfilm, där de med extremt små medel gjort något som faktiskt gick att använda. Den andra gruppens arbete var ett Instagram koncept där de använde citat med exempel på modiga saker människor gjort i sin vardag, säger Alexandra.

Efter avklarat grupparbete fick studenterna varsitt intyg av Västerbottens museum som tack för det hårda arbete de lagt ner.

Här hittar du filmen, av studenterna Axel Fjellborg, Hampus Hammarberg, Jennifer Sjögren, Sofie Zetterberg och Evelina Österlund, som Västerbottens museum använt i deras sociala medier.

Bild: Instagram konceptet, av studenterna Linnea Rådahl, Martin Sander, Caroline Nilsson, Leon Persson, Linnea Öhlund, Jakob Segerström, som Västerbottens museum använt i deras Instagramflöde.

Redaktör: Fanny Routovaara