Publicerad: 2019-04-26

Studenter blir av med högskoleprovsresultat

NYHET Universitets- och högskolerådet, UHR, har fattat beslut om att återkalla resultat på högskoleprovet för 40 personer, varav två som är studenter vid Umeå universitet. Samtliga skrev högskoleprovet våren 2017 och fanns i kundregistret hos fuskleverantören HP-hjälpen.

– Fusk på högskoleprovet är oacceptabelt och det får konsekvenser, säger Karin Röding, generaldirektör för UHR. I de fall dessa personer kommit in på högskoleutbildningar på sina provresultat kan universiteten och högskolorna nu ta tillbaka besluten om antagning.

I januari i år dömde Norrköpings tingsrätt 23 personer i Sverige för att ha fuskat vid högskoleprovet och i februari fattade även UHR beslut om åtgärder mot dem. UHR har därefter fortsatt att utreda fuskmisstänkta provdeltagare som, enligt Ekobrottsmyndighetens förundersökning, funnits i kundregistret hos fuskleverantören HP-hjälpen.

Det aktuella beslutet från UHR innebär att 40 personer blir av med sina resultat på högskoleprovet. 29 av dem har kommit in på högskoleutbildning på sina återkallade provresultat, varav två vid Umeå universitet.

– Det är väldigt positivt att fuskare avslöjas. Nu kommer vi att undersöka om högskoleprovet har legat till grund för antagningen av de aktuella studenterna. Om så är fallet meddelar vi studenten vår avsikt att återta antagningsbeslutet. Studenten har då tre veckor på sig att lämna ett yttrande och när det har kommit in så kan vi fatta ett beslut, säger Peder Tjäderborn.

UHR utreder ytterligare ett åttiotal fall av misstänkt fusk från hela landet. Det gäller högskoleprov som skrevs hösten 2017 och våren 2018. Beslut i dessa ärenden fattas under maj månad.