Publicerad: 2017-11-17

Studenter bygger 3D-skrivare

NYHET Informatik har köpt in en byggsats till en 3D-skrivare, men det har inte funnits tid att sätta ihop den, tills studenterna Mikael och Marijn tog tag i saken.

Mikael Hansson och Marijn Van Der Werf läser andra året på masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier på Informatik och är båda teknikintresserade. För ett tag sedan köpte institutionen in en byggsats till en 3D-skrivare, det har dock inte funnits tid till att sätta ihop den, Mikael och Marijn tyckte att det kunde vara en rolig utmaning och tog sig an uppdraget. Byggandet sker vid sidan av studierna och de har precis börjat sätta ihop skrivaren, det är lite krångligt stundvis men det går framåt.

– Hittills har det varit ganska roligt att sätta ihop 3D-skrivaren, men vi blev lite irriterande då vi märkte att manualen inte riktigt stämmer alla gånger, säger Marijn.

– Det är nästan som att bygga en IKEA-möbel, men kanske lite mer komplext. Man måste vara väldigt noggrann och följa instruktionerna, eller försöka följa de så gott det går, nu när vi märkt att de inte riktigt stämmer, skrattar Mikael.

Det är tänkt att skrivaren ska finnas i HCI-labbet som är till för studenter på masterprogrammet i människa- datorinteraktion och sociala medier. I dagsläget finns det två 3D-skrivare i HCI-labbet som studenterna använder flitigt, Mikael och Marijn tycker att en tredje är på sin plats.

– Det är betydligt fler som använder HCI-labbet det här året än förra året, så en extra 3D-skrivare skadar inte, säger Marijn.

Utöver att HIC-labbet får en till 3D-skrivare ser Mikael och Marjin byggandet som en bra och nyttig erfarenhet.

Redaktör: Fanny Routovaara