Publicerad: 2017-01-09

Studenter bygger smarta digitala miljöer

NYHET Kan sociala robotar, artificiell intelligens och augmented reality vara en hjälp för människor i vardagen? Ett unikt samarbete mellan IT-studenter och blivande arbetsterapeuter vid Umeå universitet ska ge kunskap om digitala smarta miljöer.

Hur kan interaktiva intelligenta miljöer stödja människors vardag? Det ska studenter inom datavetenskap tillsammans med interaktionsdesign-studenter och blivande arbetsterapeuter gemensamt undersöka.

Digitaliseringen kommer att påverka alla människor i samhället när nya intelligenta smarta miljöer växer fram. Genom att föra samman studenter från olika utbildningar ska nytt ljus ges på hur sådana interaktiva miljöer kan utformas med uppkopplade föremål och digitaliserade system baserade på metoder från artificiell intelligens-området (AI).

Målet är att se hur dessa system på bästa sätt kan stötta människors vardag, inte minst kopplat till eHälsa och omsorg.

Sammanför studenter

– De blivande arbetsterapeuterna är experter på människans funktioner och förmågor, till exempel kognition och hur människor utför aktiviteter. Datavetarna och interaktionsdesigningenjörerna har en bas i programmering, systemutveckling, människa-datorinteraktion och artificiell intelligens, säger Helena Lindgren, forskare vid Institutionen för datavetenskap och en av kursledarna.

– Vi kommer att tala om hur vi utvecklar den fysiska miljön tillsammans med den virtuella miljön, och hur beteendet hos den smarta miljön ska bli människolik och meningsfull för att matcha människans individuella behov och preferenser, fortsätter Helena Lindgren.

Uppkopplade prylar och artificiell intelligens

För studenterna innebär det att de får lära sig mer om uppkopplade prylar via Internet of Things, om sociala robotar med normer, hur virtual reality och augmented reality kan användas för att förbättra en människas förmågor. Kombinationen av människa-dator interaktion och artificiell intelligens kommer att vara nyckeln till framtida intelligenta system och miljöer och därför ett viktigt kunskapsområde som vi nu utvecklar genom nya kurser i området interaktiva intelligenta miljöer, förklarar Helena Lindgren.

– Vi kommer också att diskutera olika etiska val kring hur system ska utformas, och hur ett intelligent autonomt system baserat på AI-metoder ska välja att följa etiska normer. Det finns många saker som påverkar hur ett intelligent system bör uppföra sig, det skiljer sig åt i olika sammanhang och beror på individerna i miljön, säger Helena Lindgren.

Den 10-11 januari 2017 ska studenterna presentera sina prototyper vid en demonstration i MIT-husets nya fokusmiljö vid Umeå universitet.

Bilden ovan: Lärare och handledare på kursen är Alexandra Andersson, Caroline Fischl, Helena Lindgren, Esteban Guerrero och Juan Carlos Nieves.

Redaktör: Mikael Hansson