Publicerad: 2013-12-09

Studenter deltar i Vinteruniversiaden

NYHET Den 11-21 december 2013 avgörs Vinteruniversiaden i Trentino, Italien. Vinteruniversiaden, ofta kallat Student OS, arrangeras vartannat år och är ett av världens största idrottsevenemang där omkring 2500 aktiva från över 50 länder tävlar i grenar som längdskidor, alpint, ishockey, konståkning, skidskytte, etc. Från Umeå Universitet finns flera representanter med i detta magnifika mästerskap.

Det svenska deltagandet arrangeras av Sveriges Akademiska Idrottsförbund i samverkan med de aktuella specialförbunden. För att få delta i Vinteruniversiaden behöver du vara student, född 1985-1995 samt vara svensk medborgare.

Studenter vid Idrottshögskolan som representerar delar av Sveriges trupp i Vinteruniversiaden 2013 är:

• Lisa Dahl, längdskidor, Juristprogrammet
  • Gustav Nordström, längdskidor, Civilingenjör i industriell ekonomi
  • Karl-Johan Dyvik, längdskidor, Tekniskt naturvetenskapligt basår
  • Erik Silfver, Längdskidor, Civilingenjör i energiteknik

Samtliga ingår i Elitskidcentrums, ESC, träningsgrupp.

Fler representanter från Umeå Universitet är:

• Sofie Karlsson, alpint, friståendekurs
  • Jakob Eriksson, alpint, fristående kurs
  • Emil Johansson, alpint, (han har tagit examen i Ledarskap och coaching programmet, men studenter får delta en tid efter sin examen också)
  • Magnus Ferry, domare Freestyle, adjunkt på pedagogiska institutionen och doktorand på den Nationella idrottsforskarskolan
  • Andreas Ågren, Massör, läser Idrottsvetenskapliga programmet inriktning idrottsmedicin och coaching
  • Cecilia Wästgård, SAIFs delegation, har läst Idrottsvetenskapliga programmet inriktning sportmanagement och läser nu på Magisterprogrammet i Ledarskap och organisation

Läs studenternas bloggar om deltagandet i Vinteruniversiaden

Läs mer om Vinteruniversiaden

Redaktör: Anna-Karin Eriksson