Publicerad: 2019-11-28

Studenter får pris för AI som hjälper strokedrabbade

NYHET En affärsidé för hjälp åt den som tappat talet efter en stroke vann nyligen Nordeas stora stipendium för startupidéer i Umeå. Bakom idén finns två tidigare studenter vid Umeå universitet.

Text: Mikael Hansson

Idégivarna bakom Aphasia Rehabilitation Agent, en rehabiliteringsmetod för att stötta strokedrabbade som drabbats av talproblem, så kallad afasi, vann första pris när Umeås hetaste nya affärsidéer presenterades i samband med Umeå Tech Arena den 26 november. Bakom idén finns två tidigare studenter från Umeå universitets kognitionsvetenskapliga masterprogram, Marie Dorheim och Elisavet Kaltsouni, som får 35 000 kronor som ett stipendium av Nordea för sin idé.

– Vi använder oss av Microsoft Hololens som innebär att drabbade kan öva själva i hemmet, utan att vårdpersonal finns på plats, säger Marie Dorheim, som presenterade idén inför publiken och tog emot priset.

Under hösten har studenterna fått stöd att utveckla startupidén hos universitetets inkubator Uminova Innovation efter att den först utvecklats i samarbete med Esteban Guerrero, forskare vid Institutionen för datavetenskap som forskar om interaktiva teknologier och personanpassat stöd till användaren baserad på artificiell intelligens. Samarbetet resulterade också i ett bidrag till SweCog-konferensen som hölls i Umeå i november.

– Det är ett perfekt exempel på ekosystemet för forskning, utbildning och innovation i AI-området som vi gärna lyfter fram, bland annat inom AI Competence for Sweden som Umeå universitet är en del av, säger Helena Lindgren, professor i datavetenskap med inriktning mot AI.