Publicerad: 2014-04-29

Studenter förbereder Friidrotts-SM i Umeå

NYHET Studenter, på Idrottsvetenskapliga programmet, som just nu läser kursen Evenemangs- och projektledning, har jobbat på uppdrag från Friidrotts-SM med att utforma vissa delar av arrangemanget, som ska gå av stapeln i höst.

SM i friidrott är en av landets årliga stora idrottsfester som för första gången på länge arrangeras i Umeå, 1-3 augusti 2014. Under tre dagar kommer världsstjärnor, supertalanger och Umeås egna hopp att tillsammans med mer än fyrahundra andra friidrottare tävla om medaljerna och landslagsplatser i de kommande europamästerskapen.

På uppdrag från organisationen kring Friidrotts-SM har studentgruppen jobbat under de senaste veckorna med arrangemanget och utformat olika förslag för specifika delar i programmet. I fredags presenterade studenterna sina förslag för uppdragsgivarna, som var mycket nöjda. Organisationen för Friidrotts-SM fick många bra idéer att välja bland och som de kommer att arbeta vidare med.- Vi är mycket nöjda med det samarbete vi haft med organisationen för Friidrotts SM. De har ställt upp med både kontaktpersoner och gästföreläsare, säger Annika Johansson, ansvarig lärare.

Under kursen Evenemangs- och projektledning får studenterna möjlighet att både jobba med ett verkligt arrangemang, arbeta fram lösningar som skall fungera i praktiken och knyta kontakter.
- Studenterna har jobbat på ordentligt och det syntes i deras mycket proffsiga presentationer. Att vara lärare för en studentgrupp som verkligen engagerar sig i sina uppgifter ger en härlig energi och uppdragsgivarna var även de mycket nöjda med samarbetet, avslutar Annika.