Publicerad: 2021-05-12

Studenter från 33 masterprogram firades vid digital ceremoni

NYHET Onsdagen den 12 maj uppmärksammades masterstudenter från 33 internationella utbildningsprogram vid examensceremonin Graduation Ceremony. Evenemanget anordnades digitalt för andra året i rad och cirka 150 studenter, från nästan 50 olika länder, uppmärksammades.

Text: Jessica Bergström Grahn

Graduation Ceremony är ett sätt för universitetet att uppmärksamma studenterna och deras insatser vid Umeå universitet samt välkomna dem som alumner. Det är sjunde året i rad som ceremonin genomförs.

"Förra årets ceremoni var den första som genomfördes digitalt, pga pandemin. Vi hade förstås hoppats kunna genomföra den fysiskt i år men eftersom det inte går så är vi glada att kunna erbjuda detta som alternativ", säger Emilia Emilsson vid International Office. "Studenterna är värda att uppmärksammas och få ett ceremoniellt avslut på sina studier här".

Ceremonin inleddes med ett gratulationstal av prorektor Katrine Riklund. Hon uppmanade bland annat studenterna att fortsätta lära och fortsätta ha ett öppet sinne samt tackade studenterna för att de valt Umeå universitet.

De deltagande masterstudenterna blev, precis som vid en fysisk ceremoni, uppropade med namn. Många tog i samband med det tillfället i akt att tacka familj, lärare och vänner. Studenterna fick också lyssna till hälsningar från alumner och artistframträdande av Magda Andersson som underhöll med två låtar; Lalehs Goliat och Aviciis Wake me up.

Under ceremonin höll också Sergio Flores, student vid masterprogrammet i Folkhälsa, ett tal till och å studenternas vägnar. Han talade om vad det innebär att studera och ta examen under dessa särskilda omständigheter samtidigt som man ständigt oroar sig för nära och kära på hemmaplan.

Anhöriga hade möjlighet att följa ceremonin live via webben och skicka gratulationer via universitetets engelska Facebook-sida.

För de studenter som ville erbjöds digitalt mingel i mindre grupper efter att ceremonin avslutats.

För frågor, kontakta gärna

Emilia Emilsson, tel: 090-786 70 98