Publicerad: 2015-03-12

Studenter gör film för Röda korset

NYHET Röda Korset i Umeå har bett studenter på Digital medieproduktion och Umeå universitets manusutbildning hjälpa till med att i film berätta om den verksamhet som organisationen har.

Att organisationer och företag på detta sätt kan få stöd av studenter kring verkliga projekt är ofta förekommande. Det ger organisationerna nya perspektiv och studenternas arbete får en förankring i samhällslivet.

Filmen här nedan visar på enkla medmänskliga handlingar som vi varje dag ser i Umeå – men som sällan uppmärksammas. Det handlar om att se våra medmänniskor, och att finnas där på ett eller annat sätt. Filmen är ett samarbete med studenter på Manusutbildningen för film, TV och nya medier samt studenter vid programmet för Digital Medieproduktion vid Umeå universitet, samt Soja Film och Brother North.

Se filmen

Bilden ovan: Annakarin Nyberg och Karin Danielsson Öberg, lärare på Informatik, tillsammans med några av studenterna som varit med i arbetet, Victor Nihlwing, Sanna Ylvén och Erik Edler, samt lärarna Louise Lindbom och Christina Svens, lärare från manusutbildningen.

Redaktör: Mikael Hansson