Publicerad: 2014-02-28

Studenter gör filmer om medmänsklighet för Röda korset

NYHET Röda Korset har fått hjälp av studenter från Umeå universitet för att producera idébärande filmer om organisationens verksamhet på temat medmänsklighet. Ett samarbete som varit mycket lärorikt för alla parter.

Bilden ovan: Annakarin Nyberg, Karin Danielsson, lärare vid Informatik, tillsammans med studenterna Victor Nihlwing, Sanna Ylvén och Erik Edler, samt Camilla Bergvall och Louise Lindblom, lärare från manusutbildningen.

För första gången har studenter vid Manusutbildningen för film, TV och nya medier och vid programmet för Digital medieproduktion, båda vid Umeå universitet, samarbetat när de producerat ett antal kortfilmer med temat medmänsklighet, för Röda Korset i Umeå.

Studenterna har genom detta fått pröva på framtida yrkesroller och fått insikter i vad som händer när visioner ska realiseras till ett färdigt resultat.

Verksamhetschef Daniel Norman vid Röda Korset i Umeå har följt studenterna under resan och hjälpt till med att formulera förutsättningar och information om Röda Korsets verksamhet i Umeå. Han menar att samarbetet med Umeå universitet och DMP och manusstudenterna gett en härlig och varm energi:

– Vi som samverkanspartner har fått ut mycket av att få delta i de kreativa processer som studenterna utbildas i och får oss att se på vår verksamhet med nya glasögon, vilket gör att vi får en ännu mer hållbar framtida organisation.

Under kursen har studenterna fått större förståelse för hur en filmprocess går till och vilken planering som behövs för att få ett bra resultat.

– Det märks att uppgiften blev på allvar för studenterna. Det har varit både utmanande och lärorikt för dem, berättar Annakarin Nyberg, lärare från Informatik och kursansvarig.

– Jag tror de förstått ännu mer vilka frågor man måste ställa i ett tidigt skede för att ett filmprojekt ska bli bra, fortsätter Annakarin.

Studenterna själv är också mycket nöjda med samarbetet, inte bara med Röda Korset utan också samarbetet mellan de båda utbildningsprogrammen.

– Att ge bort mitt manus och se hur andra tolkar det har varit mycket lärorikt, säger Erik Edler, student på Manusutbildningen. Han är mycket nöjd och menar att nya ögon som ser hans manus ger det ett lyft.

– Det har varit både en piska och en morot att jobba med andra. Det blev viktigt att hålla en hög nivå, att inte hafsa ihop något, säger Victor Nihlwing från Digital medieproduktion.

– Det har också varit givande att se hur det går att lösa samma berättelse på olika sätt, konstaterar Sanna Ylvén, också hon student på Digital medieproduktion.

– Eftersom arbetet är del av examination vid respektive utbildning, har också förutsättningarna och ramarna för vad studenterna fått göra sett annorlunda ut än om det hade varit en konkret beställning. Vi lärare och Röda Korset ville öppna upp för kreativitet. Så även om alla filmerna är tillgängliga via institutionen för informatik, i egenskap av studentarbeten, kommer det behöva ske ett urval för vilken/vilka filmer som framöver kan visas via Röda Korset, påpekar Karin Danielsson, programansvarig för Digital medieproduktion.

Filmerna finns att se på Informatiks Youtubekanal.

Redaktör: Mikael Hansson