Publicerad: 2016-04-08

Studenter hjälper bussföretag med sociala medier

NYHET Ett lyft för arbetet med sociala medier. Företaget Bussgods är mycket nöjda över samarbetet med IT-studenter på Umeå universitet.

Magnus Ersson och Niclas Strandberg från Bussgods i Västerbotten är lyriska över sitt möte med studenter på Umeå universitet. I ett gemensamt projekt har studenter på Masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier, ett program på avancerad nivå, lagt fram förslag på hur Bussgods kan förbättra sin närvaro på internet, inte minst i sociala medier.

För Magnus Ersson och Niclas Strandberg är studenternas insats guld värd. Deras företag ansvarar för transport av såväl människor som gods via buss och de ser stora möjligheter i att komma närmare sina kunder via sociala medier.

Så när kursen nyligen avslutades var det med stort intresse som de båda följde studenternas redovisningar.

– Vårt möte med studenterna sammanfattar tydligt vad vi kanske redan har vetat, att sociala medier är mycket viktigt för att sprida budskap. Samtidigt har de fått oss att fundera över hur det kan vara lönsamt för oss att finnas på sociala medier så att det inte bara blir en belastning, säger Magnus Ersson.

– Lägger vi upp en Facebook-sida är det viktigt att den hålls levande så att den inte blir till ett blysänke för oss, fortsätter Magnus Ersson.

Ger många idéer

Niclas Strandberg betonar att studenterna har kunskap som kan ge företag många nya idéer.

– Studenterna har en expertis och kan området, de har en vilja att visa vad de kan. Många mindre företag skulle på samma sätt som vi kunna dra nytta av vad studenterna kan för att komma upp ur sina gamla hjulspår, säger Niclas Strandberg.

– Nu ska vi diskutera det här internt och sedan kommer vi att bli mer aktiva, inte minst på Facebook, för det här är framtiden. Det här måste alla företag göra så de här studenterna kommer inte att ha svårt för att få jobb. Det är jag övertygad om med tanke på det som de har utbildat sig i, säger Niclas Strandberg.

Skapar skärpa

Rikard Harr som ansvarar för masterprogrammet och som dragit i trådarna kring det aktuella projektet ser flera fördelar med samverkan mellan universitet och näringsliv.

– Den mest påtagliga effekten är att det skapar en skärpa hos studenterna, de vill verkligen göra bra ifrån sig då de jobbar med skarpa case som i det här fallet. Bussgods har verkligen gått all-in i detta projekt och det har smittat av sig. Andra fördelar är att studenterna praktiskt får tillämpa sådant som de lär sig under sin utbildning och att deras anställningsbarhet skjuter i höjden.

Bilden ovan: Magnus Ersson och Niclas Strandberg från Bussgods, mitten, är mycket nöjda över samarbetet med studenter. På bilden tillsammans med Rebecca Eriksson, Dennis Ku, Helen-Sophie Maur, Anneli Andersson och Andreas Berglund.

Redaktör: Mikael Hansson