Publicerad: 2012-03-02

Studenter i närkontakt med it-företag

NYHET It-studenterna är heta på arbetsmarknaden. Branschen har stort behov av att anställa fler och när arrangemanget Räkmackan anordnas på Umeå universitet vill it-företagen gärna vara med för att knyta kontakt med de eftertraktade studenterna.

– En rundringning till it-företag i Umeå kommun visar att det ifjol skapades 100 nya jobb i er bransch, säger Anna Olofsson, marknadsansvarig i kommunen, när hon presenterar dagens upplägg för det 70-tal studenter som kommit till mötet.

För Umeå kommun är Räkmackan som arrangemang mycket viktigt. Om företag och studenter kan knytas samman på ett tidigt stadium så ökar möjligheten för att studenterna ska stanna kvar i kommunen efter sin utbildning.

– Vi behöver mer it-kompetens i den här staden. Gissa om ni är efterfrågade, utbrister Anna Olofsson till det 70-tal studenter som tagit chansen denna gång att få veta mer om arbetsmarknaden.

Vägen till yrkeslivet

Representanterna från företagen kunde också berätta om sin egen väg till yrkeslivet. Mattias Fält, it-konsult på Sogeti, läste till exempel systemvetenskap och informatik vid Umeå universitet, innan han via några olika it-företag hamnade på Sogeti i Umeå. Liknande berättelser hördes från de andra om hur de läst datavetenskap, systemvetenskap och andra utbildningar innan de tog steget ut till arbetslivet.

Räkmackan är ett samarbete mellan Umeå kommun och Umeå universitet tillsammans med Umeå Studentkår och NTK (Umeå naturvetar- och teknologkår) och anordnas några gånger per år.

Bilden ovan: Eleonore Nilsson, till höger, tillsammans med Sofie Linér deltog på träffen med it-företag. Eleonore läser Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer, medan Sofie läser systemvetenskap.

Redaktör: Mikael Hansson