Publicerad: 2016-09-21

Studenter nyfikna på inlandskommuner

NYHET Närmare 200 studenter minglade bland tio kommuner från Kiruna i norr till Kramfors i söder vid arbetsmarknadsdagen 19 september på Umeå campus för blivande socionomer.

Glada miner på arbetsmarknadsdagen av prorektor Anders Fällström, Christer Lindblom, verksamhetschef vid Akademi Norr, Marie-Louise Snellman, studierektor vid Institutionen för socialt arbete och Anna-Lena Perdahl prefekt. Foto: Ulrika Bergfors
Glada miner på arbetsmarknadsdagen på prorektor Anders Fällström, Christer Lindblom, verksamhetschef vid Akademi Norr, Marie-Louise Snellman, studierektor vid Institutionen för socialt arbete och Anna-Lena Perdahl, prefekt vid samma institution. Foto: Ulrika Bergfors.

– Kommunerna var väldigt nöjda och är redan intresserade av att detta ska bli en årlig tradition, säger projektledaren Christin Johansson.

Förutom bord och montrar i Lindellhallen höll även fyra kommuner föredrag med yrkesverksamma socionomer om hur det är att jobba hos dem. Umeå universitet utexaminerar varje termin i storleksordningen 160 socionomer, medan vissa inlandskommuner i norr samtidigt kan stå utan en enda sökande till jobb som socialsekreterare.
Arbetsmarknadsdagen var ett samarrangemang mellan Institutionen för socialt arbete, Akademi norr och Lapplands kommunalförbund, med syfte att studenterna ska se vilka möjligheter till arbete och livskvalitet som de deltagande kommunerna erbjuder.

Text: Ola Nilsson

Redaktör: Eva Stoianov