Publicerad: 2013-11-05

Studenter på IT-Management studerar it och innovation

NYHET Öppna data från Umeå kommun kan användas för att utveckla nya produkter och tjänster. Det menar studenter på masterprogrammet IT-management vid Umeå universitet som tittat närmare på projektet OpenUmea.

Intresset var stort när studenterna på masterprogrammet IT-Management nyligen redovisade sina resultat om hur de öppna data som finns hos Umeå kommun kan användas av företag för att skapa nya affärer.

Redovisningen var en avslutning på den kurs i IT-innovation som studenterna gått under hösten. Det är en kurs då de studerar hur innovationer inom it kan användas för utveckling av affärsprocesser. Förutom de teoretiska studierna kring it-innovation granskade studenterna särskilt projektet OpenUmea som ska ge enskilda medborgare, företag och andra aktörer tillgång till Umeå kommunens öppna data för att stimulera till utveckling av nya digitala tjänster.

– Det har varit en fantastisk kurs och spännande att lära mer om hur innovationssystemet kring öppna data kan se ut, säger Aahd Kanane från Marocko, en av de många studenter med internationell bakgrund som finns på masterprogrammet hos institutionen för Informatik.

– Men kommunen borde lägga ut fler dataset så att många fler kan använda dem för att starta företag, fortsätter Aahd Kanane.

Till studenternas redovisning hade representanter från Umeå kommun och flera it-företag bjudits in för att få lyssna på och samtala kring studenternas idéer. På plats fanns bland annat Gert-Olof Boström från Bullfo, ett nystartat företag i Umeå som erbjuder interaktiva tjänster och produkter för informationsflöden och informationshantering. Bullfo är med i kommunens utveckling kring öppna data för att se vilka affärsmodeller som kan komma ur de nya möjligheterna.

– Det är spännande att få nya infallsvinklar. Det är ju här bland dessa studenter som spetsen finns, det är mycket inspirerande att höra hur de tänker, säger Gert-Olof Boström.

– Jag måste säga att jag tycker att studenterna har kommit långt på kort tid, fortsätter han.

Samarbete med företag och myndigheter är något som löper genomgående för många av de kurser som anordnas på institutionen för Informatik. Gästföreläsare och företag som kommer in med praktiska case ger studierna en verklighetsnära grund att stå på.

– På den här kursen har studenterna fått omsätta sina teoretiska kunskaper och de modeller de läst om i en praktisk utmaning. Kommunens projekt om öppen data passade mycket bra in i deras studier i IT-innovation, säger Daniel Nylén, lärare på kursen.

Redaktör: Mikael Hansson