Publicerad: 2017-10-24

Studenter på resa till Kina

NYHET Tre IT-studenter från Umeå har deltagit i en kunskapsresa till Kina. Bakom satsningen står IT-företaget Huawei.

Huawei har i studentprogrammet Seeds for the Future för fjärde året i rad valt ut tio svenska universitetsstudenter för en kunskapsresa till Kina. Med på resan fanns de tre Umeåstudenterna Jakob Nordström och Nicklas Jonsson, som båda läser datavetenskap, och Carina Jansson, som läser civilingenjörsprogrammet i interaktion och design.

Programmet är en global satsning från Huawei. Med på resan fanns även studenter från KTH och Chalmers.

– Vi är mycket stolta och glada över att för fjärde året i rad ha arrangerat studentprogrammet Seeds for the Future. Som branschledande teknik- och kommunikationsföretag tycker vi att det är viktigt att bidra med kunskap och på så sätt vara med och driva Sveriges digitala utveckling framåt. Det är också mycket givande för oss som företag att möta studenter och utbyta värdefull kunskap med framtidens talanger, säger Kenneth Fredriksen, vd för Huawei Sverige.

Kulturstudier och teknisk utbildning

Första veckan av resan tillbringades i Peking och innehöll kinesiska språk- och kulturstudier varvat med guidade turer till Sommarpalatset och Kinesiska muren. Under andra veckan besökte studenterna Huaweis huvudkontor i Shenzhen där de fick information om företaget och professionell teknisk träning inom exempelvis 5G, Internet of Things och telekom.

Seeds for the Future lanserades 2014 under mässan Mobile World Congress i Barcelona av dåvarande it- och energiminister Anna-Karin Hatt med ändamålet att aktivt bidra till den digitala agendan i Sverige.

Bilden ovan: De tre Umeåstudenterna Nicklas Jonsson, Jakob Nordström och Carina Jansson fanns med på kunskapsresan till Kina.

Redaktör: Mikael Hansson