Publicerad: 2012-11-05

Studenter redovisar projekt om busspendling

NYHET Hur ska man få folk att ta busskortet i stället för bilnycklarna på väg ut genom dörren? Det har studenter på civilekonomprogrammet med inriktning på service management vid Umeå universitet studerat under en kurs i tjänstedesign på Designhögskolan. Den 5 november presenterar de sina resultat.

Studenterna går femte terminen på sin utbildning. Deras projekt har genomförts i samarbete med Be Green Umeå, Umeå kommuns projektkontor för hållbarhetsfrågor. Bee Green Umeå driver just nu en kampanj i syfte att få fler Sävar- och Täfteåbor att ta bussen i stället för bilen till jobbet.En grupp testresenärer har fått möjlighet att jobbpendla kostnadsfritt med buss under en månad. I gengäld delar testresenärerna med sig av sina upplevelser genom att delta i två möten och fylla i enkäter. I den senaste enkäten framkom att 85 procdent tänker fortsätta åka buss efter testperioden och hälften planerar att köpa busskort.Studenternas arbete utgår från Be Green-projektet och handlar om att utveckla tjänsten att åka kollektivt med syfte att få fler att resa kollektivt på sträckan Sävar/Täfteå–Umeå. De har bland annat teståkt de aktuella sträckorna, intervjuat resande och kartlagt allt från prislistor till informationsflöden vid förseningar. Studenterna har sedan genererat idéer till förbättringar och utvecklat dessa till färdiga tjänstekoncept. Måndag den 5 november presenterar de sina förslag kl 09.00–15.30 i aulan på Designhögskolan.Journalister hälsas välkomna att delta under dagen.
Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.
För mer information, kontakta gärna:Linda Bogren, kursansvarig, DesignhögskolanTelefon: 090-786 68 79E-post: linda.bogren@dh.umu.seIda Lundström, projektsamordnare, Be Green UmeåTelefon: 090-16 49 65, 070-611 00 88E-post: ida.m.lundstrom@umea.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog