Publicerad: 2010-03-05

Studenter satsar på att hjälpa andra studenter att hitta jobb och praktikplatser

NYHET Hampus Jonsson och Hayden Baker, två studenter vid Handelshögskolan vid Umeå universitet, har skapat konceptet Career In Sight, som ska förena studenter med näringsliv genom besök hos företagen.

– Huvudsyftet är att bilda ett triangelrelaterat samband mellan studenter - kommun och näringsliv. Tanken uppstod efter den globala finanskrisen som drabbat företagen hårt samtidigt som universiteten fyllts med studenter, berättar Hampus Jonsson.

– Vi vill ge studenterna möjligheten att besöka de internationella företagen i regionen, träffa företagsledare och en chans att se hela produktionskedjan. Jag som kommer från Stockholm var förvånad över att det fanns så många företag med huvudkontor i länet. Våra samarbetspartners är noga utvalda. Det finns en rödtråd mellan de olika branscherna. Just nu fokuserar vi på framförallt ekonomer och ingenjörer, säger Hayden Baker.

Career In Sight arrangerar en näringslivsdag den 30 Mars där studenter får besöka tre lokala företag som alla agerar på en internationell marknad; Handelsbankens regionkontor, Oryx Simulations, som vann Umeå kommuns företagspris 2009, och Komatsu Forest, ett av regionens främsta industriföretag.

– Under dagen får studenterna besöka företagen, lära sig mer om deras verksamheter och träffa chefer och ledare som kanske kan bli deras framtida arbetsgivare, berättar Hampus Jonsson.
 –  Och under lunchen berättar Umeås näringslivschef, Roland Carlsson, mer om Umeås näringslivsstruktur och utveckling, fortsätter Hayden Baker.

Näringslivsdagen stöds av Umeå kommun, Adecco, Umeå Studentkår, Handelsbanken, Oryx Simulations och Valmet.
Media är välkomna att närvara!

Kontaktpersoner: Hayden Baker Mobil: 070-55 20 933 Hampus Jonsson
Mobil: 070-30 06 057

Studenter som vill vara med under dagen ska skicka in sitt CV och en kort beskrivning varför just de ska få denna chans till Adecco på adressen: olof.lundberg@adecco.se Vid frågor nås Olof på tel: 073- 684 77 81.
Din ansökning måste senast vara inne söndag den 14 mars!

Redaktör: Carina Dahlberg