Publicerad: 2016-02-10

Studenter släpper Plugga vidare-podd

NYHET Plugga vidare-podden är en podcast för den som lever med frågeställningen: Å vad ska det bli av mig då!? I djungeln av information tar denna podd med dig in i universitetslivet och reder ut alltifrån vad man egentligen gör till hur nollningen fungerar. Den är producerad av studenterna Sofia Berglund och Veronica Selenwall som pluggar Medieproduktion.

Hur känns det?

– Det känns SKITKUL men också pirrigt att första avsnittet nu ska släppas, säger Sofia och Veronica. Vi hoppas att någon som varit osäker kan bli peppad att söka nu i höst!

Vad är Plugga vidare-podden?

– Det är en podd där vi i varje avsnitt pratar med en person som pluggar något program på Umeå universitet. Vi snackar om innehållet i deras program men också högt och lågt om livet, Umeå och framtiden.

Vilka riktar den sig till?

– Den riktar sig till dig som vill eller har funderat på att börja plugga men vill veta mer om programmen och vad man egentligen GÖR och BLIR. Istället för att läsa igenom alla kursbeskrivningar kan du lyssna på våra avsnitt och även få veta sånt som oftast inte framgår i rakryggade informationstexter.

Varför startar ni den?

– Vi kände att vi ville göra något projekt ihop, då vi tycker om att jobba tillsammans. Idén växte fram under en fika, kombinationen i att testa på att göra en podcast tillsammans med att förmedla innehåll som vi tror är relevant för målgruppen kändes klockren. Och vi har lärt oss så mycket! Allt från hur man överlever en timme i ett ljudisolerat rum till hur man ställer ledande intervjufrågor. Vi har blivit medvetna om våra upprepningar av ord och "ehhm". Men framförallt har vi lärt oss hur man skapar en podd från idé till färdig produktion.

Vad kommer att hända i podden i vår?

– Vi kommer släppa fler avsnitt hela våren med massa spännande intervjuer! Vi ser fram emot möten med intressanta personer samt utveckla oss själva och formatet ytterligare.

Lyssna på första avsnittet

Text: Sofia Wiesler