Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 18 jun, 2013

Studenter snickrade app som förenklar slöjdlektion

NYHET Planera lektioner, fixa steg-för-stegbeskrivningar med bilder eller ge klassen läxor och förberedelseuppgifter. Allt går smidigt med appen som sex studenter på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet utvecklat på uppdrag av Umeåföretaget Smart Education.

Bildtext: Designa, bygga och testa att det fungerar. Studenterna på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design har under en projektkurs konstruerat en app som kompletterar ett digitalt lärverktyg för undervisning i skolans praktiska ämnen. Fr v Johan Elvinsson, Emil Edskär, Elin Sjöström, Johan Holmgren, Anna Österlund och Linnea Forsberg.

"Företaget har uppmuntrat oss i allt"

– Det har varit häftigt att få göra alla delar i ett ”riktigt” projekt, säger studenten Elin Sjöström som varit projektledare i sin grupp. Från att designa systemet till att programmera och få fram en fungerande prototyp. Det har varit väldigt roligt att samarbeta med företaget, de har varit så peppade och uppmuntrat oss i allt.

Bildtext: Appen fungerar både för surfplattor och smarta mobiltelefoner. I appen kan till exempel en bild enkelt förses med pilar och text för att illustrera hur en praktisk uppgift ska lösas.

Vårterminen är strax slut och studenterna har precis gått i mål med sitt projekt. Under kursen Design-Build-Test har allt de lärt sig de tre första åren på utbildningen satts på prov genom konkreta uppdrag från företag.
Digitalt läromedelElins grupp har haft Smart Education som uppdragsgivare. Företaget har utvecklat ett digitalt läromedel för grundskolans estetiska och praktiska ämnen. Verktyget är webbaserat och kan användas av både lärare och elever före, under och efter lektionerna. Ska klassen till exempel bygga en fågelholk på träslöjden kan läraren planera lektionen, lägga upp arbetsbeskrivning och faktaartiklar om vilka verktyg och material som behövs för att bygga holken. Allt kan visas på en smartboard i klassrummet.
Bildtext: Studenterna fick sitta och arbeta i Smart Educations lokaler i företagsinkubatorn Bic Factory.
Foto: Anna Österlund

– Smart Eduction har kört en betaversion av verktyget på skolor i Umeå. Lärarna efterfrågade då en app till verktyget och det var där vi kom in i bilden, berättar Elin Sjöström.
För mobiler och surfplattorVad skulle gå att göra med appen? Studenterna fick börja spåna tillsammans med Smart Educations ägare Per Nilsson och Philip Granered. Brainstormandet landade i fyra huvudfunktioner; lektionsplanering, kamera, redigeringsfunktion och någon typ av fjärrstyrning av verktyget. – I kameraläget kan man ta en bild och så laddas det upp i verktyget på en gång. Man slipper alla steg som annars blir när man tar en bild med sin telefon, måste koppla telefonen till datorn, ladda upp och lägga i rätt mapp, förklarar Emil Edskär.
Bildtext: Att jobba i grupp har varit roligt och idéerna har sprudlat.
Fr v Johan Elvinsson och Elin Sjöström.

Appen Smart Guide är gjord för smarta mobiltelefoner och surfplattor. Studenterna har ägnat mycket möda åt att ge appen samma utseende som lärverktyget i färger, symboler, menyer och knappar. Det ska kännas att systemen hör ihop. – Vi jobbade mycket med förarbetet innan vi satte i gång att göra själva produkten, så att vi hade ett klart mål som alla var överens om, säger Anna Österlund. Att alla fått säga sitt var en viktig del av processen.
Vad var lättast respektive svårast att lösa?– Det var lite svårt i början att komma in i hur Smart Educations system fungerade. Vi behövde ju förstå det först för att kunna bygga något som passade. Nästa steg var att begripa hur de verktyg vi valde att bygga appen med fungerade, berättar Emil Edskär.
Engagerat samarbete– Lättast var samarbetet i gruppen! säger Elin Sjöström. I många projekt har man kanske kunskaper från olika områden och kan komplettera varandra. Nu var vi sex personer som satt på ungefär samma kompetens, så jag var lite nervös för hur vi skulle klara allt. Men det har flutit på jättebra.– Alla har varit lika engagerade, det har varit jättebra, säger Linnea Forsberg. – Det har nog att göra med att projektet tilltalar oss alla mycket. Alla har känt att vi vill göra så bra ifrån oss som möjligt, säger Johan Elvinsson. Inom gruppen har medlemmarna haft en tydlig rollfördelning; projektledare, sekreterare och så vidare. Dessutom gjorde de ett kontrakt som alla skrivit under. – Vi hade ”fikastraff” för den som eventuellt kom för sent till möten, berättar Emil Edskär. Det blev inte just något fika!
Appen byggs inArbetet har pågått under hela terminen. Gänget har dock haft andra kurser parallellt med sitt projekt, projektkursen har omfattat 7,5 högskolepoäng. De har haft regelbundna möten med Smart Education och dessutom fått sitta och jobba i företagets lokaler hos företagsinkubatorn Bic Factory i Umeå.– Det har varit en stor fördel, tycker Elin Sjöström. Man blir så mycket mer effektiv jämfört med att sitta och plugga på skolan. Som skolprojekt är gruppens arbete avklarat, men hos Smart Education får det en fortsättning. Företaget är så nöjt med studenternas arbete att Emil Edskär fått sommarjobb med att bygga in appen i deras system.– Att företaget vill använda det vi gjort känns väldigt smickrande, säger Elin Sjöström.
– Tidigare har vi bara gjort saker för att lära oss själva, så det här projektet har varit grymt givande, säger Johan Holmgren.

BAKGRUND Design-Build-TestDesign-Build-Test är en projektkurs för ingenjörer som omfattar 7,5 högskolepoäng.Projektet utformas efter beställning från en kund, exempelvis konstruktion av en produkt eller ett system, eller utformning av en modell för ett testförfarande. Arbetsgången omfattar hela utvecklingskedjan från idé till test av färdig produkt eller system.
På civilingenjörsprogrammet i interaktion och design har under våren 2013 tre olika projekt bedrivits. Förutom appen Smart Guide har en grupp arbetat med förslag till ny design av vk.se, en av landets största lokala nyhetssajter på nätet. En annan grupp har utvecklat en prototyp för en webtjänst på uppdrag av IT-företaget Codemill.

Läs mer om civilingenjörsprogrammet i interaktion och design

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Gruppmedlemmarna har haft olika roller. Emil Edskär och Johan Holmgren har arbetat med att programmera appen Smart Guide.

I appen kan lärare i praktiska och estetiska ämnen lätt planera sina lektioner i mobilen.


Redaktör: Anna-Lena Lindskog