Publicerad: 2017-03-02

Studenter svarar på kritiska hållbarhetsutmaningar åt Atlas Copco, Energimyndigheten och Skandia Fastigheter

NYHET Grattis till Sebastian Holmström som läser sista året på Civilekonomprogrammet med internationell inriktning och har tagit sig till final i innovationstävlingen Sustainergies Cup. Det är en tävling där studenter från hela världen bjudits in för att skapa idéer kring hållbarhetsutmaningar som i år presenterats av Atlas Copco, Energimyndigheten och Skandia Fastigheter.

Finalisterna är studenter från sju olika universitet runt om i Sverige, samt från Bangladesh och Australien. Torsdag den 9 mars utses tre vinnare som belönas med 25 000 kr vardera vid prisutdelningen i Stockholm. ”A Practical Implementation for a Circular Future” är precis vad titeln beskriver – ett smörgåsbord av idéer som Skandia Fastigheter kan implementera idag.

Sebastian föreslår ett flertal förbättringar och tjänster som är beprövade av utländska företag, men som inte tillämpats i Sverige ännu. Exempel på lösningar är en leasingtjänst av ljus istället för försäljning av glödlampor, eller ett internt Blocket där använt material läggs upp för försäljning. Bidraget visar på djup förståelse för fastighetsbranschens utmaningar kopplade till ombyggnation när nya kunder flyttar in i fastigheter.

- Kul att se att se att våra studenter är så framgångsrika och tagit sig så långt fram i tävlingen säger Sofia Lundberg, rektor för Handelshögskolan.

Årets tävling har lockat ovanligt många ingenjörer till att lösa hållbarhetsutmaningar och bland finalisterna finns även miljövetare, ekonomer och matematiker, med flera.

Nu återstår juryns viktiga arbete att utse de tre vinnande bidragen. Årets jury består av Mattias Goldmann, utsedd till ”Mäktigast i Hållbarhetssverige 2016” av Aktuell Hållbarhet och VD på Fores; Sofie Allert, grundare och VD på Swedish Algae Factory; Magnus Ljungberg, VD på Futerra; Ylva Öhrnell, ordförande för Nätverket för Hållbart Näringsliv samt Environment and Quality Manager på DHL Freight; Sofia Svingby, Vice President Corporate Responsibility på Atlas Copco, Helena Lundborg, hållbarhetschef på Skandia Fastigheter och Mattias Eriksson, direktör vid GD-sekretariatet på Energimyndigheten.