Publicerad: 2010-07-01

Studenter utvecklar applikationer för IPhone

NYHET Det sägs att en halv miljon svenskar har en IPhone. Med det växer också marknaden för applikationer. På en av Umeå universitets sommarkurser lär sig 270 studenter att utveckla egna applikationer. De flesta läser kursen via nätet.

Ronny Almgren arbetar sedan 2007 på ett företag utanför Borås. Nu är han kompledig för att läsa denna sommarkurs, som är den pusselbit som saknas för att han ska kunna ta ut sin civilingenjörsexamen i teknisk datavetenskap vid Umeå universitet.

– Vi hade inte trott att det skulle bli så många sökande, men det blev en enorm succé, säger Johan Eliasson, som är kursansvarig.Han blev tillsammans med en annan lärare inbjuden av Apple till en kurs, som han beskriver som väldigt, väldigt lärorik. Under en tuff vecka i London programmerade de sig genom dygnets alla vakna timmar.
– Fler och fler skaffar avancerade mobiltelefoner och snart har de kanske konkurrerat ut de stationära datorerna. Telefonerna blir dessutom allt mer kraftfulla. Tidigare gick det bara att göra primitiva saker, nu går det att göra riktiga program. Det är också därför marknaden för applikationer har tagit sådan fart, förklarar han.

Försvunnen IPhone

Alla som sitter och arbetar i klassrummet har en IPhone, förutom Robert Lundgren. Han hade en, den låg i knäet när han steg ur bilen på väg till mataffären och sedan dess är den försvunnen. Nu har en Android, den kostade bara hälften så mycket. Det går bra att läsa kursen ändå, telefonmärket har inte ha så stor betydelse. Vad som förenar studenterna i klassrummet är intresset för programmering. – Det är roligt att programmera, att hålla på med datorer och lära sig hur det fungerar, säger Jimmy Lundgren, samtidigt som han suckar över att programmet loopar.Han försöker få till en frågesport, det är första uppgiften i kursen. Härnäst ska de skapa en dagbok som går att spara. De programmerar i Objective C, ett språk som används för just IPhone och Mac OS X.
– Jag har inte haft någon direkt användning av det jag gjort på mina tidigare kurser. Det jag gör nu går att köra in på telefonen och applikationerna är inte är så olika de som jag annars betalar för, säger Magnus Söderlund.

Johan Sundberg (närmast), Ronny Almgren, Robert Lindgren, läraren Johan Eliason och Jimmy Lundgren kämpar med den första uppgiften på kursen – att göra en frågesport.

Riktigt bra idé

Några av studenterna kan räkna in kursen i sitt utbildningsprogram, och de säger att den är en bra merit att ha på sitt CV när det blir dags söka arbete. – Det här är en marknad som man kan slå sig in på utan att vara ett stort företag. Hade kursen funnits för några år sedan hade jag haft chans att bli miljonär. Nu handlar det snarare om att försöka komma på en riktigt bra idé, säger Magnus Söderlund med ett leende.
Det är just det som är utmaningen under den sista uppgiften i kursen. Studenterna får då själva välja vilken typ av applikation som de vill utveckla.

Design A och O

Läraren Johan Eliasson har redan en applikation på gång som han planerar att sälja.– Jag måste bara snygga till användargränssnittet. Det är rätt hård konkurrens och det folk tar fasta på är det grafiska. Design är därför A och O för att få en applikation såld, säger han.På sommarkursen handlar det däremot framför allt om programmering. Något som kursdeltagarna verkar nöjda med, även om det innebär en del hårt arbete.
– Det går inte direkt att ligga på stranden och få ut poängen ändå. Vi håller på med ganska avancerad programmering, säger Robert Lundgren.

Johan Eliasson är kursansvarig för sommarkursen Applikationsutveckling för iPhone. Han berättar att det är fler tjejer som läser denna kurs än andra datavetenskapliga kurser, även om det just nu bara är killar i klassrummet.

Foto: Mikael Lundgren

Redaktör: Karin Wikman