Publicerad: 2008-04-04

Studenternas hälsa i fokus – premiär för Hälsodag på campus

NYHET Måndag den 7 april är det primär för Hälsodag på campus. Studenterna möts av ett smörgåsbord med hälsofrämjande och förebyggande aktiviteter. Dagen riktar sig till alla studenter och är därför tvåspråkig.

– Studenterna kan lyssna till intressanta föreläsare, delta i ”prova på” aktiviteter och mingla bland monterutställningar. Vår förhoppning är att studenterna ska uppmuntras och inspireras till att ta beslut som främjar den egna hälsan, säger Jeanette Lundberg, folkhälsovetare vid Studenthälsan.

I år äger Hälsodag på campus rum samma dag som WHO:s världshälsodag. Detta uppmärksammas vid invigningen i Aula Nordica, där bland andra professor Stig Wall från enheten epidemiologi och folkhälsovetenskap talar. Bakom arrangemanget står Studenthälsan, studentprästerna och studentkårerna.

I brashörnan i Universum visar utställare från olika verksamheter, företag, föreningar och organisationer upp sitt utbud. Dietiststudenter, från institutionen för kostvetenskap, kommer bland annat att svara på frågor kring kost.

Andra exempel på aktiviteter:

• Speed Dating, för studenter som vill få fler kompisar på campus, arrangeras av Kärleksakuten.
  • Studenter som vill utveckla sin förmåga att leda sig själv i livet, coachas av föreläsare Linda Nederberg.
  • Sjung för livet – prova på körsång, under ledning av Ange Turell.

Hälsodagen avslutas i Universumrestaurangen med mat och underhållning med Carolina Miskovsky som arrangeras av arbetsgruppen ”Studenters hälsa och drogprevention” med Örjan Grönlund i spetsen. Dagen börjar 8.45 och avslutas vid 20.00.

För mer information kontakta:

Jeanette Lundberg, folkhälsovetare, Studenthälsan Tel: 090-786 90 53, 070-582 45 07
E-post: jeanette.lundberg@adm.umu.se

Karina L Sandström, verksamhetschef, Studenthälsan Tel: 090-786 90 52
E-post: karina.l.sandstrom@adm.umu.se

Hela programmet finns på: www.umu.se/studentcentrum/halsan/index.html

Redaktör: Carina Dahlberg