Publicerad: 2010-01-15

Studentfilmer och utställningar i Second Life

NYHET Virtuella världar, som Second Life, har blivit en allt intressantare arena för pedagogiska och konstnärliga experiment. Museologi- och kulturanalysstudenter vid Umeå universitet finns nu på den digitala scenen. Hjärtligt välkommen till vernissage på onsdag 20 jan 19 i HUMlab.

Second Life är en 3D-värld på internet med användare över hela världen. Otaliga gallerier, museer och konstnärer är redan verksamma i världar som Second Life.

Museologi- och kulturanalysstudenter vid institutionen för kultur- och medievetenskaper har inom ramen för sin utbildning utforskat vilka möjligheter virtuella världar har som museologisk och kulturanalytisk plattform. Resultatet är tre utställningar och tre filmer som belyser och bearbetar teman som genus/sexualitet, social skiktning, plats/region/nation samt etnicitet/religion.

För dig som redan har en användare i Second Life kan utställningarna från och med vernissagedagen den 20 januari nås via:

Vid vernissagen kommer kulturanalysstudenterna att visa sina filmer och museologistudenterna kommer att guida besökare runt i sina utställningar. Det kommer också finnas möjlighet att prova på att gå runt i utställningarna med en avatar.

3D-världen Second Life är en social arena som ger möjlighet att kommunicera och lära nytt på ett annat sätt än tidigare digitala plattformar.

Beställ högupplösta pressbilder.

För ytterligare information: Universitetslektor Susanne Lindström Institutionen för kultur- och medievetenskaper
susanne.lindstrom@kultmed.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink